Powerball-øvelsene som best styrker brystmuskulaturen

2 august, 2019
Visste du at du kan trene brystmusklene dine med dette lille verktøyet som fysioterapeuter bruker? Her kommer noen få øvelser med en powerball for å trene brystmusklene.

Selv om hovedformålet er å styrke håndledd, fingre og armene, kan vi også gjøre noen øvelser for å styrke brystmusklene. I denne artikkelen vil vi vise deg noen få av de mange powerball-øvelsene du kan utføre for å trene brystmusklene.

De beste powerball-øvelsene for å styrke brystmusklene

Powerballen, også kjent som et gyroskopisk treningsverktøy, er en liten ball med et gyroskop på innsiden. Med dette verktøyet gjør vi en bestemt bevegelse med håndleddet som får i gang ballen på innsiden og gir en slags tyngde. Denne lille, men skjøre, ballen brukes under rehabilitering for å hjelpe armene, skuldrene, fingrene og håndleddet.

Den kan allikevel brukes til mer, som for eksempel å tone musklene i overkroppen. Dette er fordi den gir motstand og trykk. Du kan gjøre øvelser for både brystmusklene og deltamusklene. I tillegg er denne ballen bra for å gjøre øvelser mens du ser på tv eller gjør andre hverdagslige ting som ikke krever noe særlig anstrengelse. Nå skal vi gi deg noen av de beste powerball-øvelsene for å trene brystmusklene. Vi vet du kommer til å elske dem!

1. Armpress

Ta tak i powerballen med den ene hånden og hold armen tett inntil kroppen mens du bøyer albuen oppover. Roter ballen med håndleddet og gjør øvelsen.

Du kommer til å få mer styrke i brystet ved å gjøre roterende bevegelser med powerballen. Tell opp til 20 sekunder, hvil, og gjenta deretter settet to ganger til, før du bytter arm.

En dame som trener brystmusklene.

2. Åpne armforhøyelser

Begynn denne øvelsen sittende eller stående, alt etter hva du foretrekker, bare vær oppmerksom på at ryggen skal være rett. Ta ballen i den ene hånden, hev armen så den blir parallell med gulvet og med håndflaten pekende fremover.

Så hever du armen til brystnivå, mens du holder godt tak i powerballen. Hold denne stillingen i 2 sekunder og gå tilbake til utgangsposisjonen. Gjør 20 repetisjoner og bytt så arm.

3. Noen av de beste powerball-øvelsene for sterkere brystmuskler: Butterfly press

Vanligvis kan denne øvelsen utføres på et treningssenter ved hjelp av en maskin. Den består av å presse armene sammen. Du kan også gjøre denne øvelsen med en powerball for å bygge bryststyrke.

For å gjøre denne øvelsen begynner du i stående eller sittende startposisjon, men hold ryggen strak gjennom hele øvelsen. Strekk armene ut foran deg med bøy i albuene. Når du begynner å merke trykket fra powerballen åpner du opp armene uten å rette ut albuen.

Forsikre deg om at du holder hendene dine i samme nivå som ørene og albuene på høyde med skuldrene. Hold denne stillingen i et par sekunder og gå så tilbake til startposisjonen. Gjør 30 repetisjoner.

4. Skulderrotasjoner

Det er mange måter du kan trene styrke i brystet på. Noen ganger kan det trenes indirekte ved å belaste andre deler av kroppen med forskjellige bevegelser. Et godt eksempel på dette er å gjøre skulderrotasjoner, som også vil påvirke styrken i brystmusklene.

Brystmusklene består av en ganske stor muskelgruppe som henger sammen med armene og magen. Så noen av de powerball-øvelsene du kan gjøre for skuldrene vil også påvirke brystmusklene dine.

Alt du trenger å gjøre i denne øvelsen er å holde powerballen i den ene hånden og så løfte den i været helt til armen er utstrakt. Når den er parallell med gulvet beveger du armen i sirkulære bevegelser, først den ene veien og så den andre. Gjør 20 repetisjoner før du bytter hånd. Dette er en fin øvelse for å slappe av i hals- og nakkeområdet, samtidig som det gir styrke i håndleddene og armene. Øvelsen passer også bra til generell styrke i overkroppen og kan brukes for å forebygge smerte som kan oppstå ved dårlig sittestilling.

En powerball lages i mange friske farge og er spennende å trene med.

5. Pullover

Til slutt skal vi gi deg en powerball-øvelse for brysttrening som er tilnærmet lik den man kan gjøre på et treningssenter med manualer. Begynn liggende på en benk med en powerball i hver hånd. Du kan også trene en arm om gangen hvis du kun har en ball.

Strekk begge armene opp i lufta foran deg. Slipp deretter armene sakte ned til siden med powerballen i hånden, uten at du bøyer albuene. Hold posisjonen et par sekunder før du løfter armene opp igjen til startposisjonen.

Vi håper at du kommer til å prøve disse lette og effektive powerball-øvelsene for brystmusklene dine. Alt du trenger er en benk og en eller to powerballer for å vesentlig styrke brystmusklene.