Avansert crosstraining for deg som allerede er i god form

Crosstraining blir noen ganger forvekslet med CrossFit. Selv om de er like er det ikke det samme. CrossFit er en treningstil som kombinerer de beste øvelsene for å trene hele kroppen, mens crosstraining fokuserer på å kombinere forskjellige idretter og treningsformer.
 

Menneskeheten utvikler seg stadig. I dag skal vi snakke om detaljene i den nye treningstrenden: avansert crosstraining. Denne treningsmetoden forårsaker et opprør innen treningssverdenen siden den er preget av å nå avanserte nivåer. Den hjelper idrettsutøvere å oppnå nesten utrolige mål.

Når vi går dypere inn i crosstraining finner vi at det er en veldig annerledes måte å trene på. Dette er fordi den gir deg friheten til å kombinere forskjellige fysiske aktiviteter. I tillegg til å trene hele kroppen din reduseres også risikoen for å lide av skader eller muskelrifter.

Crosstraining

Du lurer kanskje på om du faktisk kan løpe i en halvtime og trene med vekter en time? Regnes det som crosstraining? I teorien, ja! Det er imidlertid ikke slik du skal gjøre det. Hver idretts- og treningsrutine må velges nøye slik at du ikke sliter ut kroppen din.

Det er ideelt å kombinere idretter med lav og høy effekt. På denne måten kan kroppen oppnå styrke, motstand og propriosepsjon uten å bli sliten. Nedenfor skal vi vise deg et eksempel på hvordan en ukentlig treningsplan kan se ut:

 
  • Mandag: svømming.
  • Tirsdag: vekttrening.
  • Onsdag: yoga eller pilates.
  • Torsdag: aerob trening (f.eks kardio, zumba, løping).
  • Fredag: øvelser med trampoline eller pilatesball.
Trening på ball.

I helgene slapper du av. Hvis du ikke har mulighet til å trene hver dag kan du velge to eller tre dager og rotere mellom øvelsene. Du bør imidlertid huske at du ikke kan fullføre en hel uke med intense treningsøkter. Del opp øvelsene og tempoet slik at kroppen ikke blir for utslitt.

Fordelene med crosstraining

Crosstraining har mange fordeler som du kan dra nytte av. I disse dager prøver vi å holde oss sunne samtidig som vi presterer bra under daglige aktiviteter som involverer arbeid, familie og hjem. Denne metoden gir balanse selv om den er annerledes. Du kan holde kroppen sunn uten å oppleve noen problemer. Det er imidlertid også noen andre fordeler:

  • Utvikle kondisjonen din på en komplett måte: takket være mangfoldet av øvelser tilegnes aspekter som muskler, motstand, koordinasjon og styrke fullstendig.
  • Mindre risiko for skade: de som er engasjert i en enkelt disiplin med stor belastning er vanligvis mer utsatt for traumer. Dette skjer ikke under crosstraining siden vi opprettholder en balanse mellom treningsøkter med lav og høy effekt.
  • Fremmer vekttap og toner musklene: mangfoldet av øvelser herder musklene, som igjen bidrar til å eliminere fett.
  • Det er dynamisk: problemet med å utøve bare en idrett er at det kan bli kjedelig. Crosstraining holder deg alltid motivert takket være allsidigheten.
 

Avansert crosstraining

Er øvelsene like for alle? Nei, det finnes forskjellige nivåer. Disse nivåene avhenger imidlertid av hvor atletisk du er. Det vil si at du må tilpasse intensiteten av hver øvelse eller idrett etter kroppens kapasitet. Hvis du for eksempel er nybegynner og begynner med vekttrening bør du starte med vekter mellom 2 og 4 kg.

På den andre siden, hvis du har erfaring med å trene og er i optimal fysisk form kan du øke vanskelighetsgraden av hver treningsøkt. Med andre ord kan du gjøre øvelsene og rutinene vanskeligere. Du må huske at det å øke vanskelighetsgraden ikke betyr å endre rekkefølgen eller de fysiske aktivitetene. En avansert økt med crosstraining vil derfor se slik ut:

  • Mandag: bryst-, butterfly- og ryggsvømming.
  • Tirsdag: benkpress, knebøy og burpees.
  • Onsdag: yoga, pilates, eller fleksibilitetsøvelser.
  • Torsdag: TBC, HIIT eller kardio.
  • Fredag: dans eller sykling.
Jente som utøver avansert crosstrening.

Crosstraining er en god måte å trene på hvis du liker litt variasjon. Det er også en måte å integrere samt lære seg forskjellige disipliner på. For å oppnå bedre resultater er du nødt til å følge opp treningen med et godt kosthold. Videre er innsats og dedikasjon alt som gjenstår. Prøv denne nye treningsformen da vel!