Fersk ost har flere fordeler enn du tror!

13 mars, 2019
Hovedforskjellen mellom hard ost og myk ost er at sistnevnte inneholder mindre kalorier og salt enn den første. Derfor kan vi spise mykost i større mengder. Dra nytte av fersk ost og alle egenskapene som vi vil fortelle deg om.

Fersk ost er svært allsidig mat fordi det kan følge med alle slags måltider. Under frokost, lunsj, snacks eller middag er det alltid mulig å legge til en bit med ost i en hvilken som helst oppskrift. Selv om det er mange slags ost, er vi store fans av myk, frisk ost. Fordelene med myke oster er mange, og derfor er det næringsrik å inkludere det i kostholdet.

Rik på sunne fettstoffer

Normalt forbinder vi ordet fett med noe negativt. Sannheten er at kroppen vår trenger fett for å fungere skikkelig, men ikke i store mengder. Dessuten er ikke all fett det samme, noen av fettypene kan være veldig skadelige.

I tilfelle av fersk ost er den rik på sunne fettstoffer, og den inneholder en tilstrekkelig andel av dem. Derfor er forbruk av fersk ost kompatibel med de fleste sunne kosthold. Sammenlignet med hard ost inneholder den mindre fett og er sunnere. Andre matvarer som er rike på sunne fettstoffer er: nøtter, fisk eller annen sjømat.

Fersk ost.

Fersk ost som kalsiumkilde

Som alle meieriprodukter er fersk ost en naturlig kalsiumkilde. Dette næringsstoffet er grunnleggende for utvikling og vedlikehold av bensystemet. Det er derfor det anbefales for alle aldre. For barn hjelper det å utvikle sterke og sunne bein. For eldre mennesker forhindrer det sykdommer som osteoporose.

Å legge til frisk ost i toast eller til salat øker kalsiuminntaket på en sunn og enkel måte. Det kan også suppleres med andre produkter, for eksempel: melk, yoghurt eller iskrem.

Kalsium for benbygningen.

Fersk ost er rik på folsyre

Folsyre er et vitamin som tilhører klassifiseringen av B-vitaminer. Hvis du er mor eller du er gravid, har du sikkert hørt om dem? B-vitaminer er svært viktige for å opprettholde høye nivåer i svangerskapet, for å forhindre problemer i utviklingen av fosteret. I tillegg til å være viktig under graviditeten, anbefales også folsyre for alle aldre.

Dette skyldes at det forhindrer anemi, høyt blodtrykk og det beskytter nervesystemet, i tillegg til å beskytte andre organer. Dette vitaminet er også en alliert for kvinner i overgangsalderen. Folsyre bidrar til å redusere overgangsalderens symptomer og dermed vil gjøre den mer utholdelige for kvinner.

Den inneholder vitamin B2

Et annet viktig vitamin som finnes i fersk ost er B2. Dette vitaminet, også kalt riboflavin, virker i luftveiene og på cellenivå. Det forbedrer også helsen til hud, negler og hår. Det er viktig å konsumere vitamin B2 daglig fordi det ikke samler seg i kroppen. I motsetning til andre vitaminer elimineres B2 kontinuerlig gjennom urin, og den blir aldri beholdt.

Fersk ost er en av de sunneste alternativene for å opprettholde de riktige og balansert nivåene, slik at det ikke blir noe underskudd. I tillegg til fersk ost kan vi finne vitamin B2 i andre matvarer som belgfrukter, grønnsaker, meieriprodukter eller egg. Som du ser, er det veldig enkelt å ta dette mektige og nødvendige vitaminet hver dag.

Probiotika

Fersk ost er en probiotisk mat. Dette betyr at det inneholder bakterier. Som med fett, er bakterier forbundet med å være skadelig for kroppen, men i virkeligheten er de ikke det. Bakterier bidrar til riktig funksjon av fordøyelsessystemet og de sikrer at tarmbakteriene er i perfekt stand.

Fersk ost for gode bakterier i magen.

I tillegg forbedrer probiotisk mat tarmhelsen. Det letter fordøyelsen og forhindrer sykdommer i fordøyelsessystemet. Andre probiotiske matvarer i tillegg til fersk ost er: pickles, yoghurt eller kefir.

«Lid deg gjennom smerten som kommer fra disiplin, eller lid for alltid under smerten som kommer fra å angre!»