Fettfattig mat, 10 gode valg for å gå ned i vekt

30 januar, 2019
Frukt og grønnsaker med lite stivelse er de beste alternativene for at du skal føle deg fornøyd uten å risikere vektøkning. Dette er fettfattig mat som har høyt vann og fiberinnhold, og lite i kalorier.

Et av de grunnleggende prinsippene for å opprettholde figuren er kaloriinntaket. Selv om alle matvarer har noen kalorier, er det nok av fettfattig mat som du kan nyte uten å bekymre deg. Når du planlegger et balansert kosthold er det mange retningslinjer å ta hensyn til.

Vann er et verdifullt element i mat da det fører til lavere væskeretensjon og bidrar til å opprettholde en sunn hud. I mellomtiden hjelper fiber deg med fordøyelsen, og får deg til å føle deg fornøyd etter at du har spist. I dette henseende er kaloriene som finnes i fettfattig mat som frukt og grønnsaker en kilde til energi og vitalitet.

Fettfattig mat, salat.

Fettfattige matvarer

På grunn av den ernæringsmessige verdien vil ikke disse matsortene  få deg til å gå opp i vekt, noe som betyr at du kan nyte dem med god samvittighet. Det er allikevel viktig å huske på at overskudd aldri er tilrådelig.

  • Blåbær er rik på fiber og en viktig kilde til antioksidanter. De har lite kalorier så du kan spise dem uten å bekymre deg. De er også et utmerket hjelpemiddel i kampen mot dårlig kolesterol.
  • Agurker er kjent for sitt høye vanninnhold. For mennesker som lider av vannretensjon eller en form for betennelse virker denne maten som et vanndrivende middel. Selv om skallet kan være tøft å fordøye, anbefales det at du ikke skreller det bort. Egenskapene til agurken er konsentrert i skall og frø.
  • Selleri er vanligvis begrenset til supper men selleri er en verdifull ressurs i tider med angst. Å spise rå eller fersk selleri gir kroppen din en betydelig dose fiber, noe som gjør at du føler deg tilfreds. I tillegg inneholder den også kalium og folsyre, og har et vanninnhold på 95%.
Fettfattig mat og betydningen av et naturlig kosthold.

  • Andre matvarer du kan spise rå og friske inkluderer gulrøtter og paprika. En måte å gi dem litt smak uten å påvirke dietten, er å legge til litt salt og sitron.
  • Grapefrukt er et perfekt valg for folk som ønsker å passe på figuren. Det bidrar til vektkontroll takket være sin evne til å stabilisere blodsukkernivået. Den inneholder også vitamin C og fiber.
  • Appelsinen er en del av samme familie, og en av de beste alternativene for fettfattig mat. Den inneholder fiber som hjelper deg med fordøyelsen, og den er også rik på kollagen som er en fordel for huden din.

Fettfattig mat og betydningen av et naturlig kosthold

  • Hvem liker ikke en bolle med varmt popcorn? Dette er en mat du kan spise som snack uten dårlig samvittighet. Popcorn er høy på fiber, og den oppblåste kvaliteten gjør at du føler deg mett etter å ha spist den. Det er viktig å unngå å ta på for mye salt, og begrense mengden olje du bruker når du lager det.
  • Selv om vannmelon har et rykte på seg for å besta av mye sukker er det fortsatt et godt alternativ, takket være det høye vanninnholdet. Når du føler deg engstelig vil den søte, naturlig juicen hjelpe deg med å kontrollere lysten på godteri. Det samme gjelder melon. Det viktigste er å spise det i biter og unngå masseprodusert juice.
  • Ikke bare er havregryn fettfattig mat, det er også en verdifull energikilde. Denne kornblandingen har høyt fiberinnhold og protein, og gir deg en følelse av metthet etter å ha spist den.
  • Nøtter som valnøtter, mandler og hasselnøtter inneholder fett som bidrar til å kontrollere kolesterolnivået. De inneholder også proteiner og mineraler som er godt for kroppen. Nøtter hjelper deg også å fordøye riktig. En håndfull nøtter er en passende porsjon når kroppen din trenger ekstra energi.

«For å nyte gløden av god helse må du trene.»
 Gene Tunney –