Planken for en sterkere kjernemuskulatur

9 oktober, 2019
Planken er en av de beste øvelsene for å bygge en sterkere kjernemuskulatur. Legg den til i treningsrutinen din for å se fordelene som venter på deg!

La oss dykke ned i fordelene med plankeøvelser for en sterkere kjernemuskulatur. Før vi kommer inn på detaljene, ønsker vi først å forklare og forstå nøyaktig hva kjernen er. Ved å forstå kjernen kan vi forstå tilknytningen til atletisk ytelse og skadeforebygging. Vi vil også se på hovedfunksjonen for kroppen din.

Hva er kjernen din?

Du finner ikke dette begrepet i tradisjonelle anatomibøker. Kjernen er et funksjonelt konsept som refererer til gruppen av muskulære og osteoartikulære strukturer i «stammen» av kroppen.

Konseptet brukes ofte i sportslig sammenheng. Strukturene som komponerer kjernen fungerer som en gruppe for både å opprettholde stabilitet samt generere eller skifte kraft; det er egentlig hovedgiret i menneskekroppen.

Tatt i betraktning kjernens funksjon og anvendelse i fysisk aktivitet, definerer noen det som «evnen til å kontrollere overkroppens holdning og bevegelse over bekkenet. Noe som muliggjør optimal produksjon, overføring og kontroll av styrke og bevegelse mot distale elementer i kinetiske kjeder som fører til trening.»

Kjernen er sammensatt av mage-, korsrygg- og bekkenmuskulaturen samt setemuskler og dypere muskulatur i ryggraden og magen. Den viktigste rollen er å stabilisere kroppen.

Plankeøvelser for en sterkere kjernemuskulatur

Hva er planken?

Før du dykker ned i fordelene som planken kan gi kroppen, la oss først forstå nøyaktig hva denne øvelsen er. I sportens verden er planken en øvelse som har som mål å styrke kjernen av kroppen.

Planken betyr å løfte kroppen din så du fordeler vekten mellom tærne og underarmene, albuene eller hendene, avhengig av intensiteten på treningen.

Fordeler med planken for en sterkere kjernemuskulatur

Med tanke på å utfordre visjonen de forskjellige stemmene har på dette feltet, ønsker vi å trekke frem følgende fordeler som planken kan tilby:

  • Utvikler sentral stabilitet for å forbedre stabiliteten i lemmene i over- og underkroppen. I tillegg styrker planken lemmene for andre fysiske aktiviteter.
  • Forbedrer koordinasjonen (muskelkoaktivering), noe som resulterer i forbedret muskelaktivering, fasthet og stabilitet.
  • Optimaliserer fysisk ytelse ved å utvikle musklene som utgjør kjernestrukturen. Planken forbedrer spesielt styrke og utholdenhet.
  • Forbedrer fleksibiliteten i muskelgruppen.
Kvinne som gjør planken.

  • Kan bidra til å forhindre skader. For eksempel gir planken oss sterkere kjernemuskulatur samt bedre kontroll av nevromusklene i kjerneområdet. Manglende kontroll er faktisk en risikofaktor for korsryggen.
  • Planken er en viktig øvelse for å sikre aktiv stabilitet i korsryggen. Det bidrar også til å forhindre samt behandle korsryggsmerter. Planken har hovedsakelig som mål å utfordre og stimulere motorsystemet for å stabilisere området bedre.

Til slutt må vi ikke glemme å nevne at planken, så vel som andre øvelser som fokuserer på sterkere kjernemuskulatur, er effektive fordi de trener forskjellige muskelgrupper samtidig. Prøv planken og høst fordelene for deg selv!

  • Kibler, W.B., Press, J., Sciascia, A. (2006). The role of core stability in athletic function. Sports Med 2006; 36(3):189-98.
  • Vera-García, F.J., Barbado, D., Moreno-Pérez, V., Herández-Sánchez S., Juan-Recio, C., Elvira, J.L.L. (2015). Core Stability. Concepto y aportaciones al entrenamiento y la prevención de lesiones. Rev. Andal. Med. Deporte. 2015; 8 (2): 79-85.
  • Vera-García, F.J., Barbado, D., Moreno-Pérez, V., Herández-Sánchez S., Juan-Recio, C., Elvira, J.L.L. (2015). Core Stability. Evaluación y criterios para su entrenamiento. Rev. Andal. Med. Deporte. 2015; 8 (3): 130-137.
  • Miñarro, P. (2015). Implicaciones en la prevención de patologías y tratamiento en ámbito escolar. Mooc UCAM.