Oppdag 10 helsemessige fordeler med trening

25 mars, 2019
Utover spesielle begrensninger kan personer i alle aldre holde på med trening. Faktisk, når barn leker er det en helt naturlig trening med mange helsemessige fordeler. Når de først har lært å gå, vil de prøve å sparke en ball foran seg.

Fordelene med trening for god helse generelt, er ubegrenset. For å nyte de positive effektene er det ikke nødvendig å bli profesjonell idrettsutøver. Det er ikke obligatorisk å registrere seg på et treningsstudio eller private klasser, det er rett og slett nok til å ha litt viljestyrke.

Sunn moro

Kanskje du ikke tenkte på at fordelene med trening omfatter begrepet moro? Det er bare en av de mange fordelene. Men fra dette konseptet som kan virke altfor forenklet, oppstår også en rekke andre positive fordeler.

Å ha det gøy er viktig for mennesker. Den beste måten å finne en fysisk aktivitet som er gunstig og som samtidig gir varige resultater er at du liker å gjøre det. Godt humor og optimisme kommer med moroa.

Løpe alene eller i gruppe.

Stressfritt med trening

Folk som trener regelmessig opplever mindre angst. Avslapping kommer med jevn trening, og alt dette letter konsentrasjonen i daglige aktiviteter. Det gjelder i både arbeid og lek, og det er også større sannsynlighet at du vil få en god natts søvn.

Folk som trener regelmessig har færre arbeidsulykker enn de som fører et stillesittende liv. En av grunnene er at folk som har et aktivt liv er mye mer våkne og klar over alt som skjer i miljøet sitt.

Lettere å gjøre beslutninger

Jo mer intens den fysiske aktiviteten er, desto mer selvsikker blir beslutningsprosessene. Dette bidrar til at folk i sitt daglige liv blir mer produktive og gir av alle sine kreative evner.

En følelse av generell trivsel

De som trener regelmessig er mennesker som vanligvis har et godt bilde av seg selv og en høy selvtillit. Episoder av depresjon, samt perioder med sinne og aggresjon, blir mindre hyppige.

Ha det gøy med trening.

Fordeler med trening for kroppen

De positive effektene av trening på et fysisk nivå er vanligvis de mest synlige, så vel som de mest ønskede. Tross alt er det å føle seg bra avhengig av å se bra ut.

Det bidrar til å kontrollere vekten

Så lenge fysisk aktivitet inkluderer aerobic-økter, kan det hjelpe deg med å gå ned i vekt. Hvis du i tillegg er ledsaget av riktig ernæring og hydrering er opprettholdelse av kroppsvekten en av de mest verdifulle fordelene med trening.

Styrker muskulatur og beinsystem

Dette er et av de vanligste målene: øke og tone musklene med trening. Det fremmer også en økning i styrke og utholdenhet, kombinert med større fleksibilitet i alle ledd. På samme måte bidrar trening med beintetthet, reduserer risikoen for å lide fra skader, som brudd eller forstuelser.

Moderate øvelser med vekter er sterkt anbefalt for personer som allerede har nådd middelalderen; hastigheten på tap av muskelmasse er redusert og utseendet på degenerative sykdommer, som osteoporose, kan forebygges.

En måte å nyte et fullt sexliv

En økning i fysisk motstand påvirker menneskers sexliv positivt. Blant annet er det en konsekvens av å nyte god selvtillit.

Reduser sosial angst med trening

Folk som regelmessig gjør fysiske aktiviteter har redusert sosial angst. Og enda mer når det gjelder aktiviteter som involverer samarbeid.

Sosialt med fotball for barn.

For barn er det et middel for å overvinne frykt eller skyhet, samt å kontrollere angst i tilfeller av hyperaktivitet. Det hjelper dem også til å være disiplinerte, følge ordre og vente med tålmodighet mens de lærer å håndtere frustrasjon.

Forhindrer avhengighet

Barn og ungdom som trener har mindre risiko for å bli offer for røyking eller rusmiddelbruk, sammenlignet med dem som tilbringer barndommen uten fysiske aktiviteter.

Reduser risikoen for kroniske sykdommer med trening

Hyppig fysisk aktivitet styrker hjertet, noe som innebærer bedre funksjon av hele sirkulasjonssystemet og kardiovaskulærsystemet. I tillegg forhindres høyt blodtrykk og diabetes med trening.

«Den eneste enkle dagen, var dagen igår.» – Navy Seals ordtak –