Hvordan forberede seg mentalt for å løpe en maraton

17 mai, 2019
En maraton er en stor og viktig innsats for kropp og sinn. Av den grunn er det grunnleggende hvordan vi forbereder oss på et psykologisk nivå før et løp.

Å løpe en maraton er utfordrende, og det gjelder ikke bare for kroppene våre. Vårt mentale velvære spiller en enda viktigere rolle enn bena. Tross alt er det sinnet vårt som gir kroppen vår instruksjonene som vi må følge. Nedenfor vil vi se på hvordan vi mentalt kan forberede tankene våre til å løpe en maraton.

En maraton består av over 40 kilometer av mentale og fysiske krav. Og det krever måneder med forberedelse eller til og med år for intense konkurranser.

Det er mange kjente maratonløp rundt om i verden, for eksempel: Boston, Chicago, Berlin, London, New York og Tokyo. Disse, i tillegg til mange andre oppfordrer tusenvis av løpere fra hele verden til å kontinuerlig utfordre sine egne grenser.

En maraton innebærer også konkurranse for de som ønsker å vinne, og følgelig kreves det forskjellige forberedelsesteknikker. Å løpe en maraton er en prosess som går langt utover selve arrangementet.

Fysisk forberedelse til en maraton

Beste tiden å løpe på.

Før vi fokuserer på de mentale ferdighetene som vil være til nytte for alle løpere, vurderer vi de fysiske kravene som trengs for å møte denne konkurransen:

Ha erfaring fra kortere løp: i henhold til anbefalinger fra den olympiske utøveren Chema Martínez, bør du først oppleve mindre og kortere organiserte løp før du begynner å løpe i den tøffeste konkurransen.

Ha en medisinsk kontroll: kroppen din vil nå sin maksimale grense. Derfor er det nødvendig å sørge for at du er sunn og i stand til å konkurrere medisinsk sett.

Fullfør åtte til ti uker før maratontrening: selvfølgelig er det også nødvendig å trene i minst to eller tre måneder før dette. De åtte til ti ukene anbefales som en endelig finpuss for løpeteknikken din.

Aerobic forberedelse: musklene dine må ha nok oksygen til å produsere den energien de trenger å utføre en maraton. Det finnes ulike metoder som kan brukes under treningen og disse vil avhenge av tilstanden til utøveren. En trener vil kunne vurdere dine preferanser og planlegge en strategi for å hjelpe deg med å forberede deg.

Trene i treningstudio: Musklene dine må være sterke og motstandsdyktige. Dette kan oppnås ved trening med vekter i et treningsstudio. I tillegg er oppvarming og uttøying også svært viktig.

Forberedelse til en maraton .

Mental trening for å løpe en maraton

Dette aspektet er like viktig som den fysiske forberedelsen. En idrettsutøver må være oppmerksom på sine grenser og stole på sitt potensial til å møte sine mål. For å nå denne tilstanden er det nødvendig å vurdere følgende punkter:

Sett realistiske mål

En nybegynner kan ikke umiddelbart bryte rekorder og vinne hvert løp. For å unngå frustrasjoner som kan få lysten til å løpe til å forsvinne eller redusere innsatsen, må du unngå å sette uoppnåelige mål.

Basert på kunnskapen om dine egne evner og resultatene av dine tidligere løp må du sette realistiske mål. I tillegg ta hensyn til eventuelle problemer som kan oppstå i dagene før, eller i løpet av selve løpet.

Visualiser konkurransen

Se for deg at du er med i et løp under treningen, og tenk på hvordan du skal takle øyeblikket når tretthet begynner å ta over bena. Du bør også prøve å følge banen før en maraton, for å gjøre deg så godt kjent med ruten som mulig.

I tillegg bør du forsøke å forstille deg at du krysser målstreken. Hvis du kan forestille deg det, kan du gjøre det. Det handler om styrke, utholdenhet, trening og selvtillit.

Hold deg positiv under en maraton

Bruk av positive fraser under trening vil være svært nyttig under en maraton. Selv om det for mange kan virke litt som selvbedrag, er det bekreftende å sitere setninger som for eksempel: «Jeg kan gjøre dette!» «Bare en mil til!» «Jeg er forberedt, og jeg skal gjøre det!»

Det hjelper også å få støtte utenfra. For eksempel en trener, en venn eller en partner som oppfordrer deg til å gi alt når du er klar til å gi opp. For det meste er grensene i hjernen vår, og ikke i kroppene våre.

Fokuser på løsningene, ikke problemene

Hvis en bestemt del av treningen eller løpet gir deg vanskeligheter kan du prøve å tenke på hvor godt du kan takle det. I stedet for å si, «Dette er umulig!» Se etter alternative måter å overvinne utfordringer ved å bruke konsentrasjon og besluttsomhet.

Mann som løper en maraton.

Selvtillit og forberedelse

Hvis du skal tenke på å feile eller du begynner å selvsabotere, må du vurdere om en maraton er riktig disiplin for deg. Du må være overbevist om at alt ditt harde arbeid vil være verdt det. Tenk på den tilfredsstillelsen du får når du er i mål!

Når det gjelder å forberede seg, sørg for at du er klar dagen før for å unngå stress på selve dagen. Spesielt hvis du må reise, forbered alt du trenger, og mer. Og vurder hva du kanskje også trenger i nødstilfeller.

Som vi rådet deg i begynnelsen av denne artikkelen handler ikke en maraton bare om å fullføre mange mil. Det er så mye mer enn det. Derfor må du dedikere deg selv og være klar for denne utrolige utfordringen. Husk: utholdenhet og innsats vil alltid lønne seg.

«Smerte er midlertidig, ære varer evig.»