De 4 viktigste årsakene til høye nivåer av dårlig kolesterol

7 oktober, 2019
Kolesterol er en fettete substans som er avgjørende for cellene våre, men overdrevne mengder kan bygge seg opp i blodårene og forårsake kardiovaskulære sykdommer. I dag skal vi snakke om de viktigste årsakene til høye nivåer av dårlig kolesterol.

Kolesterol er en substans som hovedsakelig produseres av levra, og det er en del av celleveggen. Det er et avgjørende komponent for cellestrukturer og produksjonen av mange hormoner, som kjønnshormoner og aldosteron. I dag skal vi lære mer om de viktigste årsakene til høye nivåer av dårlig kolesterol.

Hva er dårlig kolesterol?

Det er mange forskjellige lipoproteiner som har ansvar for å transportere kolesterol gjennom hele kroppen. Vi kan klassifisere disse lipoproteinene i to enkle kategorier:

  • HDL (high density lipoproteiner): transporterer det oppbygde kolesterolet fra vevene våre til leveren for å ødelegge det.
  • LDL (low density lipoproteiner): transporterer kolesterol fra leveren og deponerer det i perifert vev.

Dette siste proteinet er hva vi kjenner som dårlig kolesterol. Overdrevne mengder av LDL i kroppen kan forårsake en høyere forekomst av kolesterol i perifert vev som arteriene. Dette vil igjen resultere i blokkerte blodomløp.

Dette er hvordan åreforkalkning oppstår. Det kan forårsake alvorlige kardiovaskulære sykdommer, som lungeemboli eller hjerteinfarkt på grunn av okklusjon i hjertearteriene (da dette er arteriene som leverer blod til hjertet).

De 4 vanligste årsakene til dårlig kolesterol

I de følgende paragrafene skal vi analysere de fire vanligste forholdene som kan resultere i LDL og hva vi kan gjøre for å fikse det. Målet er å forhindre konsekvensene av å opprettholde dette høye kolesterolet over lengre tid.

1. En stillesittende livsstil

En stillesittende livsstil er en av de største risikofaktorene for kardiovaskulære sykdommer for de litt eldre i den vestlige verden. Det er en risiko vi må kjempe mot under hvert stadie i livet.

en stillesittende livsstil

Å ikke trene er koblet sammen med høyere fettprosent samt insulinresistens, en større midje og, som et resultat av alt dette, høye nivåer av LDL i vevet vårt.

For å fikse denne situasjoen er det nok å gjøre hvilken som helst type fysisk aktivitet to til tre ganger i uken. Dette resulterer vanligvis i en forbedring når det kommer til LDL-kolesterolnivået innen en kort tidsperiode.

Du kan progressivt øke mengden fysisk aktivitet du gjør, for å gjøre trening til en vane. Denne vanen vil uten tvil være fordelaktig for helsen din.

2. Et kosthold med mye mettet fett

Å ikke spise et variert og balansert kosthold samtidig som du konsumerer for mange industrielle bakverk og behandlet mat som er rike på mettet og hydrogenert fett, kan du øke nivåene av mettede fettsyrer i kroppen din. Dette er en av de største årsakene til dårlig kolesterol.

Som en konsekvens vil levra produsere mer kolesterol. LDL vil da transportere det til perifert vev, og mer spesifikt, til veggene av blodårene dine.

Å konsumere for mye av denne typen mat går vanligvis hånd i hånd med en stillesittende livsstil, som er hvorfor begge disse faktorene er assosiert med fedme. For å fikse denne situasjonen må vi utdanne oss selv og bli klar over hvor viktig det å spise et balansert kosthold er for helsen vår på lang sikt.

3. Tobakkbruk og dårlig kolesterol

Å røyke er ikke bare skadelig for luftveiene. Giftstoffene i tobakk kan ha alvorlig, langvarig påvirkning på arteriene, som gjør det enklere for kolesterol å samle seg i dem.

4. Diabetes mellitus

Å lide av ukontrollert diabetes kan gjøre så vi lider av konstant høyt blodsukker. Hyperglykemi kan øke produksjonen av kolesterol i levra. Dette betyr at mer kolesterol vil reise til vevet vårt og samle seg der.

diabetes

Hvis du lider av denne tilstanden, er det en god idé å besøke en endokrinologist så de kan anbefale en passende behandling for diabetes. Dette vil hjelpe deg å holde blodsukkernivåene under kontroll.

Normale blodsukkernivåer er viktig for å hindre nivået av dårlig kolesterol i å stige, så det kan føre til andre uønskede symptomer.

Godt kolesterol

Som vi har forklart tidligere, bærer godt kolesterol (eller HDL) avsetningene av kolesterol i vevet vårt og transporterer det til leveren for å omdanne det til cellulære komponenter. Derfor er det viktig å ikke bare fokusere på å senke LDL-nivåene, men også å øke HDL-nivåene.

Vi kan oppnå denne økningen i HDL ved å konsumere sunt fett som er rikt på enumettede og flerumettede fettsyrer. Det er også viktig å øke mengden daglig fysisk aktivitet, da dette ofte går hånd i hånd med en forbedring i vårt HDL kolesterol-nivå.

 

 

  • Linton MF, Yancey PG, Davies SS, Jerome WG, Linton EF, Song WL, et al. The Role of Lipids and Lipoproteins in Atherosclerosis [Internet]. Endotext. MDText.com, Inc.; 2000 [cited 2019 Apr 13]. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26844337
  • Fernández-Friera L, Fuster V, López-Melgar B, Oliva B, García-Ruiz JM, Mendiguren J, et al. Normal LDL-Cholesterol Levels Are Associated With Subclinical Atherosclerosis in the Absence of Risk Factors. J Am Coll Cardiol [Internet]. 2017 Dec [cited 2019 Apr 13];70(24):2979–91. Available from: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0735109717412320
  • Martin SS, Blumenthal RS, Miller M. LDL Cholesterol: The Lower the Better. Med Clin North Am [Internet]. 2012 Jan [cited 2019 Apr 13];96(1):13–26. Available from: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0025712512000107
  • Kokkinos PF, Fernhall B. Physical Activity and High Density Lipoprotein Cholesterol Levels. Sport Med [Internet]. 1999 Nov [cited 2019 Apr 13];28(5):307–14. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10593643