Fem grunner å gå til sengs tidligere

20 mai, 2019
Å gå til sengs i rett tid og under de rette forholdene har stor innflytelse på vår helse og daglige ytelse, spesielt hvis vi trener noen form for idrett.

Med den hektiske livsstilen som vi har blitt vant til, virker det å gå til sengs og sove åtte timer om natten som et stadig fjernere mål. Imidlertid har spesialister advart oss om helserisikoen forbundet med å sove bare noen få timer per natt. I den følgende artikkelen snakker vi om fordelene med å gå til sengs tidligere og hvordan vi kan respektere våre øyeblikk av hvile og avslapning.

Hvorfor skal vi gå til sengs tidligere

Det er mange grunner til å gå til sengs tidligere og opprettholde god søvn. Kroppen vår trenger denne avslappende scenen for å opprettholde sitt fysiske og mentale velvære. Her er de viktigste fordelene ved å nyte åtte timers god søvn per natt:

1. Antioksidant-virkning

Å få en god natts søvn bidrar til å bekjempe dannelsen av frie radikaler og forhindrer celleskader. Dette er grunnleggende for å forhindre mange degenerative sykdommer, inkludert kreft, demens og hjerteproblemer.

Kvinne som får en god natts søvn.

Med en tilstrekkelig mengde søvn blir aldringssymptomer forsinket, og hudens utseende, beina og muskelresistensen blir alle forbedret.

2. Større balanse når du kjemper mot fysisk og mental slitasje

Å gå til sengs tidligere vil hjelpe kroppen din til å behandle enhver fysisk, kognitivt og mental slitasje bedre. Pasienter med søvnproblemer har større sannsynlighet for å utvikle symptomer på depresjon, angst, stress eller sinne.

Av den grunn bidrar god søvn til å forebygge mange fysiske og psykiske lidelser. I tillegg er det viktig å redusere følelsen av å være konstant sliten og forbedre våre energinivåer og disposisjon. Hvis du sover godt, vil det være lettere å regulere stoffskiftet ditt og utføre en bedre jobb, også på et personlig nivå.

3. Holde en sunn vekt ved å gå til sengs i tide

Folk som sover for lite er også mer utsatt for fedme. Derfor er det å holde en sunn vekt blant grunnene til å gå til sengs tidligere og virkelig verdsette din sovetid. Husk at overvekt er en risikofaktor for ulike problemer, for eksempel diabetes, hypertensjon og andre kardiovaskulære problemer.

4. Å gå til sengs i tide forbedrer din fysiske utholdenhet

Vi utsetter oss for høyt stressnivå for å oppfylle våre ansvarsområder daglig. Vi kan heller ikke forsømme vårt personlige liv. I løpet av uken er vi vanligvis våkne til veldig sent, og vi våkner ofte tidlig for å starte en ny dag.

Alt dette høres ut som en enkel daglig rutine, men det kan utgjøre en stor risiko for vårt velvære. Hvis du ikke hviler på riktig måte ligner kroppen på en maskin som går på tomgang. Før eller siden er den logiske konsekvensen av å ikke få nok søvn eller sove dårlig et sammenbrudd, og det er aldri gunstig.

Kroppen din trenger å gjenopprettes for å forberede seg på hver nye dag og for å kunne takle oppgaver, utfordringer og nye følelser. Søvn påvirker cellenes metabolisme og immunsystemets respons direkte. Derfor har folk som sover godt en tendens til å ha større motstand mot smerte, og de blir ikke syke så veldig ofte.

5. Å sove godt reduserer risikoen for Alzheimers

Nyere studier har identifisert en høyere konsentrasjon av Alzheimer-faktorer hos personer som sover mindre enn fem timer om natten. Det samme mønsteret ble observert hos pasienter som holdt seks til åtte timers søvn, men led av søvnforstyrrelser.

Blant de viktige faktorene du må vurdere hvis du tenker på å gå til sengs tidligere, er behovet for å beskytte hjernen din og forhindre Alzheimers sykdom.

Tips for å gå til sengs tidligere og få bedre hvile

Å endre vaner og forbedre livskvaliteten avhenger vanligvis av dine egne valg. Hvis du vil ha bedre søvnkvalitet trenger du enkle og daglige holdninger for å få det til å skje.

Ved å følge disse retningslinjene og tipsene blir det lettere å forbedre søvnkvaliteten:

  • Reduser ditt daglige stressnivå.
  • Oppretthold et komplett og balansert kosthold som prioriterer naturlig og økologisk mat.
  • Tren med jevne mellomrom (helst en gang om dagen, i 30 til 60 minutter).
  • Respekter avslapping, hvile og underholdning (ingen lever bare for å jobbe).
  • Opprett sunne grenser mellom ditt personlige liv og arbeidsliv.
  • Skaff en hobby eller velg en aktivitet som fremmer din fysiske og psykiske balanse, for eksempel yoga eller pilates.

Til slutt må vi understreke viktigheten av å gå til en lege som er ekspert på søvnforstyrrelser. Han/hun vil vurdere behovet for å starte en behandling basert på naturlige produkter eller medisiner for å hjelpe deg med å redusere stress og sove bedre.