Slik skaper du sunne vaner gjennom å trene hjemme

21 mai, 2020
Situasjonen forårsaket av COVID-19 bør ikke hindre deg i å gjøre positive endringer i livet ditt. I dag skal vi fortelle deg hvordan du skaper sunne vaner hjemme.
 

I løpet av denne perioden hvor myndigheter over hele verden har etablert obligatorisk hjemmeisolering er det mange som møter utfordringene av å være hjemme hele dagen. Dette er imidlertid en mulighet til å fokusere på samt skape nye sunne vaner.

COVID-19 kom til verden og forandret hverdagen vår. Denne brå endringen har påvirket både den psykiske og fysiske utviklingen hos mennesker. Til tross for dette er vår oppgave å gjøre det meste ut av denne situasjonen for å motvirke de negative effektene.

Vi kan utnytte denne situasjonen og omgjøre den til en flott mulighet. Først må du begynne å tenke på hjemmet ditt som et nyttig, trygt og vennlig sted. På den måten vil du endre synet du har på innesperringen som følger hjemmeisoleringen.

For å skape sunne vaner er du derfor nødt til å begynne med sinnet ditt. Derfra kan nyttige og produktive aktiviteter begynne.

Hva er sunne vaner?

Definisjonen av sunne vaner varierer og avhenger av hvert individ og består av en praksis som forbedrer livskvaliteten din. Dette refererer til en rekke områder – fysisk, sosial, psykologisk osv. Verdens helseorganisasjon – WHO – tilnærmer seg det som et spørsmål om en sunn livsstil og velvære. Selv om det også nevner det vi snakket om ovenfor.

Det å skape sunne vaner har derfor å gjøre med mer enn bare fysisk trening. Det er mange forskjellige praksiser som møter kriteriene våre og som du kan begynne med i løpet av denne perioden av obligatorisk hjemmeisolering.

 

Slik skaper du sunne vaner

Det virker kanskje enkelt å skape en ny vane – det består rett og slett av å gjøre noe et par dager på rad. Problemet er imidlertid at det å skape nye, sunne vaner består av mye mer enn dette. Kompleksiteten ligger i å være konsistent… og dette er ofte hvor den fantastiske ideen om å oppnå en sunnere livsstil går i vasken.

Kvinne trener hjemme

Mange skeptikere ser på sinnet som noe som brukes for selvhjelp. Til tross for hva de sier er psykologi utgangspunktet for å forandre vanene og livsstilen din. I dette tilfellet er det viktig å forandre måten du oppfatter hjemmet ditt og tiden du må tilbringe der på.

Du må begynne å se på hjemmet som et sted du kan implementere alle slags aktiviteter som er positive for den generelle helsen din. Fysisk trening er selvfølgelig en av dem.

Å skape sunne vaner: hjemmetrening

Det er ingen enkel oppgave å gjøre fysisk trening til en vane. Det er kanskje enkelt å begynne, men å være konsistent og å opprettholde vanen over tid er den største hindringen.

Ikke bare det, det kan også være veldig nedslående å bare tenke på de mulige muskelsmertene forårsaket av visse aktiviteter. I tillegg må du veie fordelene opp mot ulempene av å skape sunne vaner i hjemmet.

 

Fordelene med fysisk trening for helsen din

Verdens helseorganisasjon anbefaler at man utfører minst 30 minutter fysisk aktivitet daglig – i dette tilfellet snakker vi om trening. Dette består av en vane som er sunn for kroppen ettersom den gir følgende fordeler:

  • Trening forbedrer den fysiske tilstanden din.
  • Det styrker sinnet.
  • Trening bidrar til velværet av det kardiovaskulære systemet ditt.
  • Øker hastigheten av fordøyelsen din.
  • Reduserer muskel- og leddsmerter.
  • Tilfører oksygen til forskjellige organer, inkludert hjernen.

Anbefalinger for å skape sunne vaner

Å skape sunne vaner basert på å gjøre øvelser hjemme er en individuell prosess. Fordelene vi allerede har nevnt i denne artikkelen bidrar i stor grad til å hjelpe oss å ta de riktige valgene. I tillegg kan noen av tipsene nedenfor hjelpe deg å begynne samt fortsette å være konsistent i denne praksisen.

Stå opp tidlig

Selv når du er hjemme hele dagene er det en god idé å holde seg til en rutine som ligner den du hadde før hjemmeisoleringen. Det å stå opp tidlig bidrar derfor til å holde de negative tankene og latskapen som angriper deg både fysisk og psykisk unna.

Kvinne våkner tidlig
 

Planlegg dagen din

Selv om det kanskje virker ulogisk kan kroppen din fungere som en klokke. Det er dette vi mener når vi snakker om den «biologiske klokken». Dette er evnen levende vesener har til å plassere seg i tid og rom.

Med dette i tankene, sammen med hjelpen fra en alarm, kan du planlegge når på dagen du skal trene eller implementere en annen sunn vane.

Unngå å overanstrenge deg

Ønsket om å se raske resultater kan noen ganger være motvirkende. I denne forstand blir muskelsmerter og skader et problem, og som et resultat vil du bli frustrert. Ideen bak å starte sunne vaner er å begynne gradvis. Kroppen din er ikke vant til vanen enda, så du må gi rom for en tilpasningsprosess.

Ikke slutt å ta vare på deg selv under hjemmeisoleringen!

Obligatorisk hjemmeisolering bør ikke være en unnskyldning for å unngå å skape sunne vaner… eller å legge fra deg de sunne vanene du allerede hadde. Å gjenkjenne alle fordelene de tilbyr bør fungere som et insentiv og gi deg den motivasjonen du trenger for å begynne.

 
  • Beld, G. (2005). Luz y salud. Dyna.
  • Ritmo circadiano: el reloj maestro. Alteraciones que comprometen el estado de sueño y vigilia en el área de la salud. (2014). Morfolia.
  • Velazquez, S. (2014). Hábitos y estilos de vida saludable. Programa Institucional Actividades De Educacion Para Una Vida Saludables.