5 råd for fysisk forberedelse for golfspillere

16 juni, 2020
Golf er for tiden en av idrettene som fortsetter å vokse uten stopp. Golfspillere blir imidlertid ikke mer fysisk forberedt, noe som er nøkkelen til å låse opp sitt fulle potensiale.
 

I golf, og som i alle idretter, spiller fysisk forberedelse en fremtredende rolle i en utøvers prestasjoner. For at enhver golfspiller skal kunne låse opp sitt fulle potensiale, må de holde seg i god fysisk form.

Så hvis du utøver denne sporten bør du holde et visst treningsnivå slik at du kan takle mulige ubalanser mens du utfører tekniske bevegelser, samtidig som du beskytter ryggen og musklene for å unngå skader.

I denne artikkelen skal vi gå gjennom de fysiske forberedelseselementene for å spille golf, men også de vanligste skadene som kan skyldes dårlig trening.

De tre grunnleggende fysiske kravene til golfspillere

Når du analyserer golfspillernes aktivitet er det nødvendig å være spesielt oppmerksom på tre grunnleggende faktorer som kan forbedre den fysiske ytelsen. Hvis en av disse faktorene ikke har riktig funksjon, vil utøverens potensiale reduseres.

  • Fysisk: Golf er ikke en spesielt fysisk krevende sport, men når det kommer til styrke og nevromuskulær koordinering kan det være utfordrende. Det er grunnleggende at musklene som er involvert i hver sving har god synergi for å oppnå optimale resultater.
  • Psykologisk: Som i mange individuelle idretter er den psykologiske faktoren avgjørende. Det å være i stand til å fokusere, ha selvtillit og gjøre gode vurderinger er utrolig viktig for å møte vanskeligheter under et spill eller en konkurranse.
 
  • Teknisk: Innen golf kan tekniske ferdigheter som presisjon være avgjørende for å skille deg ut blant rivaler.

Fysisk forberedelse: Hva bør du ta hensyn til?

Som vi nevnte vil golfspillere kunne vise sitt fulle potensiale ved å være i god fysisk form. Det er derfor av største viktighet at vi nevner noen viktige punkter:

Mann som spiller golf.

  • Fleksibilitet er viktig.
  • Generell styrketrening er utrolig nyttig. Vær spesielt oppmerksom på å jobbe med kjernemuskulaturen og rotatormansjettene. Det er også viktig å styrke muskler i både hoften og underkroppen. Til slutt bør du også trene armmusklene siden de er nøkkelen for å utføre en god sving.
  • Selv om det ikke er så viktig som de to forrige punktene, kan det være nyttig å forbedre den kardiovaskulære utholdenheten din.
  • Sist, men ikke minst, prøv å forbedre din nevromuskulære koordinering.

Fem elementer for fysisk forberedelse for golfspillere

  1. Å ha stor funksjonell bevegelseskapasitet som lar deg gjøre stabile svinger under en konkurranse.
  2. Å ha riktig kontroll over holdningen din. Dette er viktig for å oppnå den perfekte stillingen som gjør at du treffer ballen på den mest effektive måten.
  3. Opprettholde fleksibilitet for å forhindre skader eller bevegelser som kan svekke svingen.
  4. Oppnå god stabilitet for å hjelpe deg med å være oppmerksom på holdningen din når du spiller i lengre perioder.
  5. Å ha utmerket koordinering for å bruke så mye styrke som nødvendig.
 

Skader på grunn av dårlig fysisk forberedelse

Som i mange andre idretter kan det å være i dårlig fysisk form føre til skader. I dag har antall personer som spiller golf økt, samt antall skader på grunn av dårlig trening.

I mange tilfeller kan skader være et resultat av en spesifikk fysisk tilstand, for eksempel:

  • Korsryggproblemer: Det er veldig vanlig både for nybegynnere og profesjonelle spillere. Problemer med korsryggen skyldes ofte mangel på styrke i kjernemuskulaturen.
  • Skader i skulderleddet: De vanligste skadene i dette leddet har en tendens til å bestå av ubehag i akromioklavikulærleddet, subluksasjoner i skulderleddet og senebetennelse i rotatormansjettene. Hvis de ikke blir tatt vare på, kan de ende opp som kroniske lesjoner.
Fysisk forberedelse før golf.

  • Problemer med albuen, som kan ende opp som epikondylitt.
  • Traume eller slaglesjoner: Denne typen skader rammer vanligvis yngre spillere, og er ikke veldig vanlige.

Konklusjon

Golf er definitivt en sport som stadig flere har begynt å spille. Mest på grunn av hvor tilgjengelig den er blitt. Denne økningen i spillere kommer imidlertid også med dårlig fysisk forberedelse for en så kompleks idrett. Mangelen på trening resulterer da i en rekke patologier som lett kan unngås.

 

Det er derfor viktig å tilnærme seg forberedelsene dine fra de tre nevnte aspektene: fysiske, psykologiske og tekniske. Det er den eneste måten du oppnår det fulle potensialet i denne disiplinen uten å skade deg selv på.

  • Doan, B. K., Newton, R. U., Kwon, Y. H., & Kraemer, W. J. (2006). Effects of physical conditioning on intercollegiate golfer performance. Journal of Strength and Conditioning Research / National Strength & Conditioning Association, 20(1), 62- 72.
  • Gordon, B. S., Moir, G. L., Davis, S. E., Witmer, C. A., & Cummings, D. M. (2009). An investigation into the relationship of flexibility, power, and strength to club head speed in male golfers. Journal of Strength and Conditioning Research / National Strength & Conditioning Association, 23(5), 1606-1610.