Alt utstyret du trenger for å løpe i fjellet

20 februar, 2020
Når vi løper har hver overflate sine særegenheter som vi må ta i betraktning. Å løpe i fjellet innebærer ujevnheter, ikke-komprimert terreng og ekstreme temperaturer.
 

Mennesker som elsker natur og fysisk trening kan kombinere disse to lidenskapene i en enkelt idrett: fjellløping. Som med så mange andre idretter har dette imidlertid sine grunnleggende krav. Vet du egentlig hva du trenger for å løpe i fjellet?

Med tidens gang har utstyret for løping utviklet seg, akkurat som med andre idretter. Dette inkluderer spesielt fjelløping, som tilfører enda flere eksterne vanskeligheter til den rent fysiske etterspørselen det krever.

For å dempe ubehag, smerter og vanskeligheter har materialene blitt stadig lettere samt mer beskyttende og nyttige. Hvis du har erfaring med denne sporten kan det hende du allerede kjenner til utstyret du trenger og bruker det. For nybegynnere kan følgende liste over ting du trenger for å løpe i fjellet være veldig nyttig.

Hva trenger du for å løpe i fjellet?

For å løpe i fjellet må du ha spesifikt utstyr for å kunne fokusere utelukkende på egen forbedring og ingenting annet. Dette er de viktigste punktene:

1.Gode sko

Gode sko er selvfølgelig det viktigste utstyret for alle løpere. Det finnes mange modeller på markedet som varierer i motstand, letthet og form. De alle har imidlertid en universell, viktig funksjon: komfort.

Selv om det er et veldig personlig valg er det best å velge sko som ikke er for tunge, men også motstandsdyktige. I tillegg må de ha et optimalt grep. Det siste vi ønsker er et fall som hindrer oss i å fortsette, spesielt når vi løper i bakker.

2. Løpe i fjellet: Klær

 

Akkurat som skoene har klær spesifikke krav når du løper i fjellet. Stort sett trenger du klær som beskytter deg mot vind og regn siden værforholdene kan endre seg raskt.

Løpe i terreng.

For underkroppen er tettsittende plagg, for eksempel tights nyttige. Disse gir bedre bevegelighet og blir ikke fanget i de omkringliggende hindringene du kan finne på stien.

I kaldt vær bør du ta på lue og skjerf samt termiske skjorter. Lange sokker er også et godt alternativ for fjelløpere.

3. Løpe i fjellet: Ryggsekk

Å bære en ryggsekk vil avhenge av avstandene du løper og tiden du bruker fra punkt til punkt. Selv om det vil være lurt å ha med seg en lett og praktisk ryggsekk hver gang du har muligheten.

Årsaken til at du bør ha med ryggsekk er det store oppbevaringsrommet som gir deg muligheten til å oppbevare nyttige ting. Dette kan inkludere en termos- eller vannflaske, briller, ekstra klær, en regnjakke, førstehjelpsaker og frukt.

Mange løpere har også med et ekstra par sko. Dette er en veldig klok forholdsregel for å unngå uventede overraskelser, spesielt om du har på deg nye sko. Du kan velge å ta med ekstra par som er laget for forskjellige overflater; på den måten vil du være klar til å møte ethvert terreng du kommer over.

 

Prøv å bare ta med deg det viktigste da løping i oppoverbakke kan bli tungt med ekstra kilo på ryggen. Dette vil dessuten være veldig slitsomt for musklene dine og kan føre til personskader.

4. Hjelpemidler for lokalisering

Et klassisk kart bør ikke mangle i ryggsekken; heller ikke et godt gammeldags kompass! Hvis du eier en GPS-enhet er det en god idé å ta den med. Du kan installere applikasjoner som lar deg registrere fremdriften din.

Det er veldig viktig at du til enhver tid holder deg til planen om ikke å forlate ruten du har valgt. Å løpe feil rute kan bety flere timers forsinkelse. Enda verre, du kan rote deg inn i farlige områder.

5. Tilbehør

Her skal vi inkludere veldig praktiske elementer, men de vil avhenge av preferansene til hver løper. Aller først må vi nevne skotrekk. Disse vil forhindre at steiner og skitt kommer inn i skoene dine, noe som er utrolig ubehagelig.

Videre er det bra å bruke caps og solbriller for å beskytte ansiktet og øynene dine mot solen. Husk å holde blikket mot bakken for å unngå fall. Hvis solen er foran deg, vil sannsynligheten for et fall øke.

Å løpe i fjellet krever gode sko.
 

Noen siste tips for å løpe i fjellet

En vanlig feil for mange asfaltløpere er å bytte til løping i fjellet uten å ta de riktige forholdsreglene. Du må huske at forholdene i fjellet kan variere. Videre kan den svært uregelmessige overflaten forårsake skader i føttene om det ikke brukes riktig teknikk.

Til slutt, akkurat som med all fysisk aktivitet, kan du prøve å løpe i moderat hastighet. Den gradvise fremgangen gjennom aksept av våre evner og begrensninger er like viktig. Dette er enda viktigere enn alt tilbehøret du trenger for å løpe i fjellet.

Når du har dette klart er du klar til å oppleve denne sporten samt dra nytte av de mange fordelene. Som et siste tips, husk å varsle noen om ruten din og ta med en mobiltelefon i tilfelle du bestemmer deg for å trene alene.