3 grunner til å si nei til behandlet mat og ja til å gå ned i vekt

Alt for ofte går vi på diett men klarer ikke å nå idealvekten vår.  De skyldige her er vanligvis behandlede matvarer; de inneholder ingredienser som ikke er naturlige. Selv om disse tilsetningsstoffene er designet for å gjøre produktet mer smakfullt samt vare lengre, fører de ofte til at mer fett samler seg på kroppen.
 

For mange mennesker har behandlede matvarer blitt en grunnleggende matgruppe. Årsaken bak denne realiteten er at det er blitt vanskeligere og vanskeligere å handle matvarer som ikke inneholder disse produktene. Om du ikke er enig, fortsett å les! Nedenfor skal vi forklare hvorfor du bør begynne å si nei til behandlet mat, og ja til å gå ned i vekt.

1. Behandlede matvarer fyller kroppen med for mye sukker

Behandlede matvarer inneholder tilsatt sukker. Med andre ord tilsetter produsentene sukker i tillegg til sukkeret matvarene allerede inneholder. Som en konsekvens smaker produktet mye bedre og er avhengighetsskapende for forbrukerne.

Selv om vi i dag skal fokusere på forholdet mellom behandlede matvarer og vekttap, må vi også nevne at for mye sukker kan føre til farer som går utover å være overvektig eller å lide av fedme. Noen av disse farene inkluderer diabetes, høyt blodtrykk samt leversvikt.

Drikker fulle av sukker

De behandlede matvarene som ofte inneholder mest sukker, er drikker. Bare en brusboks kan inneholde mer enn halvparten av det daglige anbefalte sukkerinntaket. Det samme gjelder for mange typer juice. Det faktiske fruktinnholdet i juice er ganske lavt – ofte ikke over 40 prosent av produktet en gang – mens sukker finnes i overflod.

 

Vi anbefaler derfor at du lager din egen juice hjemme. I tillegg til å ikke inneholde overdrevent mye sukker, vil en hjemmelagt juice beholde alle vitaminene siden den er ferskpresset. Her er noen oppskrifter du kan begynne med.

Når det gjelder brus og andre leskedrikker anbefaler vi å fjerne dem fra kostholdet vårt i små steg. Erstatt dem med juice eller te. De er mye sunnere alternativer i tillegg til å smake godt. De vil også hjelpe deg ned i vekt.

2. Behandlede matvarer øker risikoen for fedme

Hvorfor inntar vi flere og flere behandlede matvarer? Det kan være fordi de ikke krever noe tilberedningstid, som gjør dem til et raskt måltid. Eller kanskje det er fordi vi liker hvordan de smaker. Det finnes imidlertid et tredje, mindre kjent svar: behandlede matvarer er svært avhengighetsskapende.

Behandlede matvarer - tilsetningsstoffer

Når vi spiser behandlede matvarer vil vi ofte ha mer fordi de ikke holder oss mette så vi blir sultne etter en kort tidsperiode.

Dette mønsteret av å spise for mange behandlede matvarer fører til tilfeller av høy kroppsvekt eller fedme. Problemet dette presenterer er mye mer alvorlig enn utseendet; det kan bringe med seg mange helseproblemer. Noen av disse problemene inkluderer en høyere risiko for å lide av et hjerteinfarkt, bein- og leddproblemer samt søvnapné.

 

Som vi nevnte tidligere går årsaken til å si nei til behandlet mat mye dypere enn å vise frem en sunn kropp. Vi snakker om å oppnå en bedre livskvalitet og en kropp som er i form med muligheten til å bekjempe sykdommer.

3. Si nei til behandlet mat: Lav næringsverdi

Den tredje grunnen til å si nei til behandlet mat og ja til å gå ned i vekt ligger i den lave næringsverdien disse matvarene inneholder. Når kroppen inntar denne typen produkter absorberer den hovedsakelig usunt fett og sukker. Som om dette ikke var ille nok inneholder de heller ikke vitaminer, fiber, proteiner eller mineraler.

Si nei til behandlet mat og ja til å gå ned i vekt

Når vi er sultne og velger behandlet mat, er det eneste vi ender opp med å gjøre å fylle kroppen med tomme næringsstoffer uten noen form for helsefordeler. Med andre ord går vi glipp av en mulighet til å gi kroppen vår sunne matvarer som et sunt mellommåltid eller disse sunne middagene. Ta en titt på linkene og oppdag andre mye sunnere måter å spise på, som i tillegg vil hjelpe deg ned i vekt.

 

Etter du har lest våre grunner til å si nei til behandlet mat og ja til å gå ned i vekt har vi et siste tips vi ønsker å dele med deg. Ikke fjern dem fra kostholdet ditt med en gang. Fjern dem litt etter litt for å gi kroppen tid til å venne seg på et sunnere kosthold. Fortsett å fjern dem fra kostholdet ditt til det er nesten helt fritt for behandlede matvarer.