Er egentlig fiskederivater sunne for oss?

25 oktober, 2019
Matvarer som er laget av fisk er veldig populært, spesielt blant barn. Dette er en måte å få barn til å spise fisk på, men er egentlig fiskederivater sunne?

Fisk er en flott kilde til protein og sunne fettsyrer, som er grunnleggende for funksjonene i kroppen din. Dette er grunnen til at eksperter anbefaler regelmessig inntak av slike produkter. Fisk er en viktig del av middelhavsdietten. Dette gjelder både for frossen og fersk fisk. Fiskederivater blir stadig mer populært, men er egentlig fiskederivater sunne?

Er fiskederivater sunne? Prosentandelen fisk

Hvis du er forelder, må du forstå at å servere en porsjon med crab sticks (eller et lignende produkt) ikke er det samme som å servere fisk. Dette er fordi fiskederivater kun inneholder en viss prosentdel faktisk fisk.

Fiskepinner er et godt eksempel på dette. Lysing utgjør kun 35 prosent av disse. Resten av innholdet består av fett, stivelse og salt. Det samme gjelder andre matvarer som kommer fra fisk, som falsk krabbe eller ål. Er egentlig fiskederivater sunne for oss? La oss ta en titt på dette.

Om fiskederivater er sunne for oss, er et godt spørsmål.
Både falsk krabbe og ål blir laget med surimi.

Fisk utgjør mindre enn 50 prosent av praktisk talt alle fiskeprodukter. Derfor burde du forstå at å spise en porsjon fiskederivater ikke tilsvarer å spise en porsjon fisk. Du putter også mange andre ting inn i kroppen som ikke er veldig sunt.

Er ikke fiskederivater sunne? Burde jeg slutte å spise dem?

Når du spiser fiskederivater, burde du være oppmerksom på at du ikke kun spiser fisk. Faktisk pleier den reelle fisken å utgjøre kun en liten prosentdel av ingrediensene. Betydelige mengder med salt, sukker, olje og stivelse blir tilsatt i disse produktene. Derfor er ikke de fleste fiskederivater sunne for deg.

Det påvirker ikke kroppen din om du inntar disse av og til. Men dersom du spiser dem hyppig, er det best å bytte dem ut mot fersk eller frossen fisk. Det burde selvfølgelig alltid være ubearbeidet. 

Som vi nevnte tidligere, er dette fordi du, når du spiser bearbeidet fisk, kun får i deg en liten mengde faktisk fisk. De gjenværende ingrediensene er ikke veldig sunne, og som regel bidrar disse til opphopning av fett i kroppen. Dette fører igjen til vektøkning.

Hva er de mest populære fiskederivatene?

Dersom du tar en titt på ditt eget kosthold, vil du sikkert finne ut at du har spist fiskederivater den siste måneden. Dette er fordi de er populære matvarer. I tillegg er disse produktene ferdiglagd og krever veldig lite anstrengelse for å kunne spises. Dette er grunnen til at de kan tilberedes raskt.

De vanligste fiskederivatene er listet opp nedenfor. Som vi har uttrykt tidligere, burde du ikke bekymre deg dersom du spiser dem av og til. Men hvis du inntar dem regelmessig, oppmuntrer vi deg til å sjekke ingrediensene deres.

Det liten tvil om fiskederivater er sunne eller ei.

En liste over de mest populære fiskederivater

Nedenfor gir vi deg en liste over de mest populære fiskederivatene: 

  • Crab sticks. Til tross for det mange kanskje tror, er ikke crab sticks krabbe i det hele tatt. Det blir laget ved å bruke kjøttet til andre fisker, som ikke ville blitt solgt om de var ferske. Det er rett og slett ikke et marked for disse artene. Fiskekjøttet blir tørket og deretter blandet med andre ingredienser. Noen av disse er salt, soyaprotein og stivelse. Dette gir produktet en mer behagelig tekstur.
  • Fiskesuppekuber. Disse inneholder en svært liten mengde av faktisk fisk. Derfor er det alltid bedre å lage hjemmelaget fiskesuppe fra bunnen av. Fiskesuppekuber har et høyt innhold av salt og fett.
  • Ferdigpanert fisk. Mange av disse blir laget av surimi, som blir blandet med andre ingredienser for å gi dem en mer appetittlig tekstur, som vi allerede har forklart. I tillegg blir disse stykkene panert med røre, noe som gjør den usunne å spise.
  • Fiskepinner. Produsenter indikerer at alle fiskepinner inneholder lysing. Dette er kun delvis sant. Lysing utgjør faktisk kun en liten prosentdel av ingrediensene i disse. Resten er hovedsakelig mel, oljer og fett.