De fantastiske helsemessige fordelene med stevia

Stevia er en plante som stammer fra Paraguay. En av fordelene med stevia er at det er enkelt å dyrke. Alt du trenger er et vanningssystem som tilpasser seg forskjellige årstider for å holde planten ved standard romtemperatur.
 

De helsemessige fordelene med stevia er veldig kjent takket være den fantastisk søte smaken. Denne planten, som kommer fra solsikkefamilien, har blitt det perfekte alternativet når det gjelder å redusere sukkerinntaket.

Dette er et produkt som skiller seg ut på grunn av sin evne til å søte mat på en naturlig og sunn måte. Det regnes derfor som en av de mest etterspurte matvarene i det 21. århundre, selv om mange eksperter fremdeles er skeptiske til de helsemessige fordelene.

Er det bra å innta stevia hver dag?

Du kan innta stevia daglig siden det har mange helsemessige fordeler. Det anbefalte daglige inntaket er 4 milligram av dette søtstoffet per kilo vekt.

Det er mulig å lage infusjoner av det og drikke det en gang om dagen, akkurat som du ville gjort med te.

Stevia.

Noen steder brukes stevia til og med som en terapeutisk behandling mot diabetes.

Fordeler med å tilsette stevia i kostholdet ditt

Selv EU har godkjent det som et tilsetningsstoff for mat på grunn av de fordelaktige egenskapene. La oss se nærmere på noen av disse fordelene.

 

Fordelene med stevia: forhindrer overvekt

Stevia inneholder knapt noen kalorier. Det er helt naturlig og har ingen usunne og bearbeidede kjemiske forbindelser. Det forhindrer vektøkning da kroppen ikke får like mye glukose, så kroppen begynner å brenne glukosen som er lagret i fettet. I tillegg blir det mye enklere å spise sunt.

Reduserer blodsukkernivået

Som vi nevnte tidligere senker daglig inntak nivåene av glukose. Noen ernæringsfysiologer påpeker til og med at denne planten er i stand til å redusere glukosenivået, noe som gjør diabetes enklere å behandle.

Fordelene med stevia: senker blodtrykket

Hvis du inntar stevia regelmessig i tillegg til å trene, vil blodtrykket sannsynligvis holde seg på optimale nivåer. Bladene inneholder et stoff som kalles steviosid, som er utrolig gunstig for hypertensjon.

Beskytter oral helse

Når vi spiser mat som er rik på sukker begynner bakterieflak å samle seg i munnen vår. Dette fører til periodontale sykdommer, hulrom og andre forhold som påvirker oral helse.

Stevia fungerer som en barrière mot reproduksjon av smittsomme mikroorganismer. I dag kan det også brukes som munnvann for å opprettholde en optimal munnhygiene.

 

Fordelene med stevia: reduserer angsten

En av fordelene med å tilsette stevia i maten din er at det gjør den søtere uten å gjøre den usunn. Sukker er for eksempel sterkt bearbeidet og fører til vektøkning og diabetes.

Fordelene med stevia når du er trøtt.

Det er en enorm mengde oppskrifter som inneholder stevia, og selv om noen hevder at det får maten til å smake annerledes enn med sukker, så blander det seg i virkeligheten veldig godt med alle slags desserter.

Forhindrer smittsomme infeksjoner

Stevia er ideelt for å bekjempe visse bakterier som Escherichia coli og Staphylococcus aureus. I tillegg fungerer det som en kraftig antioksidant for å eliminere giftstoffer og bidrar til å styrke immunforsvaret.

Hjelper med å opprettholde en sunn hodebunn

Håret er bildet av din generelle helse, og det er ikke alltid like enkelt å holde det sunt. Det å innta denne planten vil imidlertid gjøre det enkelt! Du vil merke at håret ditt begynner å bli sterkere på kort tid.

Andre fordeler med stevia

Å tilsette stevia i mat og drikke bidrar også til å bekjempe vannretensjon. Det reduserer nivåene av urinsyre, fremmer rensing av urin og fungerer som et avføringsmiddel.

 

Blant fordelene er det også et faktum at stevia hjelper mot allergier, spesielt de forårsaket av veggedyr og lignende. Når våren kommer vil du være mer motstandsdyktig mot allergier hvis du bytter ut sukker med denne fantastiske planten.

De helsemessige fordelene er mange, og etter som tiden går oppdager vi flere og flere. Hvis du er i tvil om hvordan kroppen din reagerer på stevia anbefaler vi å snakke med legen din før du inkluderer det i kostholdet ditt.