Fordeler og egenskaper ved vitamin B-kompleks

6 september, 2019
Gruppen kjent som vitamin B består av åtte medlemmer, der hver og en av dem er uunnværlige for vårt daglige liv. Dette gjelder uansett om vi er profesjonelle atleter, amatøratleter eller om vi lever en stillesittende livsstil.

Det store vitamin B-komplekset er relatert til cellulær metabolisme. I motsetning til andre komplekser, er vitamin B-kompleks vannløselig; dette betyr at det elimineres med urin. I den følgende artikkelen skal vi fortelle deg de viktigste fordelene og egenskapene hos denne «familien» av næringsstoffer som er så viktige for helsen vår.

Vitamin B-kompleks

Inntil for en stund siden, var det trodd at vitamin B var bare et vitamin med forskjellige fordeler. Men, etterfølgende undersøkelser indikerer at vitamin B først og fremst er en gruppe, med ikke mindre enn åtte medlemmer.

Generelt er B-komplekset som en helhet bra for å redusere hevelse, opprettholde vår kognitive funksjon, samt for et bedre humør. Mennesker med store mengder vitamin B i kroppen er mer motivert og har lavere sannsynlighet for å utvikle hjertesykdommer.

På den andre siden, er mangel på disse vitaminene relatert til DNA-skader. Mangel på vitamin B har en sammenheng med oppstandelsen av tykktarmskreft. Siden kroppen ikke kan produsere vitaminer, må vi skaffe dem gjennom mat. På denne måten vil kroppen fungere bedre, og risikoen for å bli syk reduseres.

B-komplekset er vannløselig, så disse vitaminene lagres ikke i fettet. Vitamin B har evnen til å sive gjennom nyrene og elimineres gjennom urinen.

Å kjenne hele familien av vitamin B-kompleks

Det er godt kjent at vitamin B-komplekset har mange «under-vitaminer» (for å gi dem et navn), men hvorfor er de nyttige og fordelaktige? De er viktige for huden, neglene, håret, blodet, nervesystemet og immunsystemet. Og selv om de alle er fordelaktige, har hver og en av dem spesielle fordeler.

Vitamin B-kompleks: B1 eller tiamin

Den viktigste oppgaven til vitamin B1, er å forvandle karbohydrater til energi; det er derfor essensielt for fysisk aktivitet. I tillegg bidrar det til å forbedre nervesystemet og holde det i god stand.

B2 eller riboflavin

Vitamin B2 er en av de viktigste vitaminene relatert til produksjonen av røde blodlegemer. Husk at røde blodlegemer er ansvarlig for å transportere oksygen gjennom kroppen. Vitamin B2 bidrar også til omdannelse og bedre absorbsjon av vitamin B6.

Matvarer rike på vitamin B6

B3 eller niacin

Hovedegenskapen til vitamin B3 er å ta energi fra mat for å forbedre fordøyelsessystemet. Den molekylære strukturen er ideell for å påvirke fordøyelses- og nervesystemet, og holder dem sunne. Vitamin B3 forbedrer også dermis, der det reparerer DNA og produserer hormoner, spesielt stress- og kjønnshormoner.

Vitamin B-kompleks: B5 eller pantotensyre

Dens viktigste oppgaven er å frigjøre energi fra maten vi spiser, men det har også evnen til å produsere nevrotransmittere i hjernen. Det bidrar også til å absorbere vitamin B2 samt regulere kolesterolet.

B6 eller pyridoksin

Det er et veldig «travelt» vitamin, som bidrar hos mer en hundre forskjellige fysiske reaksjoner. Blant dem finner man de som produserer hemoglobin, hormoner som griper inn i søvnsyklusen og som lagrer sukker i leveren, som vil brukes når kroppen ser på det som nødvendig.

B7 eller biotin

Det lar kroppen bryte ned fett og fremmer beinvekst. Det spiller også en viktig rolle innen hårhelse.

B9 eller folsyre

B-vitamin er veldig viktig for gravide kvinner, spesielt vitamin B9. Folsyre er enda viktigere, da det er involvert i produksjonen av DNA og røde blodlegemer. Det er viktig å få i seg nok av dette under graviditeten.

B12 eller kobalaminer

Kjent for sin deltakelse i å forbedre helsen til nervesystemet, produsere røde blodlegemer, frigjøre energi fra mat og metabolisere proteiner. Mangel på vitamin B kan resultere i noen sykdommer, som beriberi, Wernickes encefalopati, pernisiøs anemi, pellagra og megaloblastanemi.

Vitamin B9

Hvor finner man vitamin B-kompleks?

Når man vet av alle fordelene og egenskapene med vitamin B i hver av dens former, lurer du helt sikkert på hvor du kan finne det naturlig. Vi kan si at de åtte typene av dette vitaminet er «kombinert» i de samme matvarene. Dette betyr at vi får i oss mer enn en type vitamin B gjennom å spise dem.

I kostholdet ditt er det visse matvarer du ikke kan gå glipp av: magert kjøtt, belgfrukter, meieriprodukter, grønne bladgrønnsaker, fullkorn og egg. Samtidig bør du unngå å spise behandlede matvarer, da de gjør det umulig for kroppen din å ta til seg næringsstoffene.

Når det gjelder veganere og vegetarianere, bør de vite at de ikke kan få i seg vitamin B12 gjennom plantebaserte matvarer eller korn. Derfor er det vanligvis nødvendig å ta kosttilskudd eller spise soyabasert mat.

Vitamin B-kompleks har mange fordeler, og det er derfor nødvendig at vi spiser det. Ved å følge et balansert kosthold, samt å legge behandlet mat til side, vil vi ikke møte noen problemer med å nå de daglige målene for denne fantastiske vitamingruppen.

  • Esposito, G. (1998). Ácido Fólico Y Vitamina B 12 En La Nutrición Humana. Revista Cubana Aliment Nutr.