Fem tips du bør følge for et sunt vekttap

25 mars, 2019
Å miste vekt kan være en fin måte å ta vare på deg selv. Selv om utseende er svært viktig bør du ikke gå ned i vekt for enhver pris. Det kan gjøre deg til yo-yo slanker og føre til mer alvorlige problemer. I stedet bør du streve for et gradvis sunt vekttap.

Når du prøver å gå ned i vekt kan du gjøre noen feil som hindrer deg i å nå målene dine. Og når det skjer er det mer sannsynlig å legge på seg igjen all vekten du har mistet. I stedet for å følge en streng diett i et par uker anbefaler vi å leve en permanent, sunn livsstil som kan føre til sunt vekttap. På denne måten vil resultatene dine faktisk vare! I denne artikkelen vil vi se på noen grunnleggende tips for et sunt vekttap.

En guide til sunt vekttap

Når du vil gå ned i vekt kan du enten velge den raske måten eller den solide måten. For førstnevnte må du hoppe over måltider og kutte ut næringsstoffer for å gå raskt ned i vekt. For sistnevnte vil du følge et balansert kosthold og spise færre kalorier for å gå ned i vekt gradvis.

Selvfølgelig kan det være vanskelig å vente på resultater når vi vil ha dem umiddelbart. Å slanke seg for brått er ikke bra for helsen din, fordi overdrevent vekttap kan føre til yo-yo-effekten. I utgangspunktet er dette når du får vekten tilbake i det du går tilbake til dine tidligere vaner.

Trening og kosthold er viktig for et sunt vekttap.

For å unngå å gjenvinne alle kiloene du mistet, vil en sunn livsstil og balansert diett være dine beste verktøy. Ta en titt på følgende tips.

1. Trening for sunt vekttap

Det er en utmerket måte å brenne kalorier samtidig som du reduserer stress og angst. Du vil ikke få langvarige resultater fra slanking alene. Du trenger ikke å gå på treningsstudio hver dag. Å gå daglig i en halv time er nok. Du vil kunne legge til ekstra gangtid i rutinen din når du begynner å gå ned i vekt og føle deg bedre. Det er uendelige muligheter å velge mellom!

2. Si nei å mumse mellom måltidene

Å snacke mellom måltider vil lure deg til å tro at disse kaloriene ikke teller! Det vil fungere mot dine mål for et sunt vekttap. Dette gjelder spesielt hvis du spiser usunn snacks som søtsaker, fett, stekt mat osv.

Du må spise seks ganger per dag: frokost, mid-morgen snack, lunsj, midt på ettermiddagen snack, ettermiddagsmat og middag. Om morgenen bør snacks være lett og sunt, for eksempel frukt, fettfri yoghurt eller en håndfull tørket frukt. På denne måten vil magen føles full og du blir ikke sulten.

3. Si ja til fersk mat

Frukt og grønnsaker bør være dine allierte i din sunne vekttap-plan. Videre bør du spise disse til hvert måltid og i gode mengder. En god måte å legge dem til kostholdet er ved å dele tallerkenen i to.

Halvparten av tallerkenen din skal være friske eller dampede grønnsaker. Del deretter den andre halvdelen. En fjerdedel skal omfatte belgfrukter eller helkorn og den andre magert kjøtt (fisk og kylling). Følg denne regelen, og du får se gode resultater på kort tid.

Vaske frukt og grønnsaker.

4. Hold deg hydrert

Vann er enda viktigere enn mat. Visste du at du kan gå en uke uten å spise, men bare en dag uten å drikke før kroppen din blir påvirket? Du har sikkert hørt om den berømte setningen, «drikk to liter vann om dagen!» Dette er minimum av hva du bør drikke.

Når det er varmt eller når du trener, øker du det til tre liter. Hvis du ikke er vant til å drikke vann, ta med en flaske hvor du enn går, sett en alarm på telefonen, eller last ned en app for å minne deg om når det er på tide å drikke vann.

5. Kontakt lege

Du må gjøre mer enn bare å spise mindre for å gå ned i vekt. En profesjonell kontroll kan være akkurat det du trenger for å endre og justere bestemte vaner. For eksempel kan du spise for mye mel og ikke nok frukt. En lege vil gi deg råd og hjelpe deg med å slanke deg.

Lege måler midje.

Rådgivningen legen din gir er avgjørende fordi de kan fortelle deg hvor mange kilo du trenger å gå ned og hvordan du kan oppnå dette.

Til slutt anbefaler vi at du ikke blir besatt av vekten din. Å miste vekt bør være en naturlig prosess og resultatet av gradvise livsstilsendringer. Kilo, målinger og størrelser er detaljer. Det som er viktig er at du føler deg bedre og komfortabel med deg selv.

«Kroppen er din mest verdifulle eiendel, så du er nødt til å ta vare på den!»
-Fitnessguruen Jack LaLanne-