Hva forbrenner mest, kondisjonstrening eller vektløfting?

13 juni, 2019
Dette er det vanskeligste valget man har når det kommer til å ville forbrenne kalorier effektivt. Vi tror vanligvis at kondisjonstrening er best for å forbrenne kalorier, men det finnes også flere som tror at vektløfting hjelper deg med å forbrenne kalorier raskere. La oss finne ut av sannheten. Hva forbrenner egentlig flest kalorier, kondisjonstrening eller vektløfting?

Det finnes mange teorier som argumenterer for den beste treningen for å forbrenne kalorier og gå ned i vekt. Men noen av dem er selvmotstridende! Selv når man får anbefalinger på treningssenteret, kan det være ganske forvirrende når det kommer til hvilken fysisk aktivitet som forbrenner flere kalorier. Kondisjonstrening eller vektløfting?

Noen mennesker argumenterer for at kondisjonstrening er det eneste som hjelper, mens andre insisterer på at vektløfting og andre anaerobe treningsøvelser er det beste alternativet. Sannheten er at svaret ikke er så enkelt. Før du velger riktig aktivitet, er det nødvendig å ta høyde for flere faktorer. 

Kondisjonstrening eller vektløfting: Hva har hver aktivitet å tilby?

Kondisjonstrening, eller aerob trening, er et godt alternativ for å forbrenne kalorier. Den vanligste måten å gjøre kondisjonstrening på, er ved å løpe eller intervalltrening. Disse aktivitetene forbrenner fett presist når de blir utført. 

Hva forbrenner mest av kondisjonstrening eller vektløfting?

Når man gjør kondisjonstrening med moderat intensitet, og i lengre perioder, blir en høyere prosentdel av fett og mindre glykogen brukt som energikilde. Fordelene for kroppen er tydelig.

Men denne typen konstant trening kan hindre deg i å nå målene dine. Faktisk; jo bedre din fysiske tilstand er, jo mer intens eller lengre må kondisjonstreningen din være. Dette betyr at du må opprettholde å forbrenne det samme antallet kalorier som da du først startet.

Å løfte vekter er på den andre siden en anaerob trening. Når man gjør denne typen aktivitet, bruker kroppen glykogen som energikilde. Reservene av denne substansen finnes i leveren og i musklene; det er den første kilden til energi som er tilgjengelig for kroppen, men det blir også raskt oppbrukt.

Vektløfting hjelper med å opprettholde basal metabolsk rate. Dette betyr at man forbrenner flere kalorier, ettersom du øker forbrenningen din, og dermed forbrenner mer fett. Å trene med vekter hjelper med å forbrenne kalorier under og etter fysisk aktivitet; effektene varer dermed lenger.

Fordelene med å gjøre kondisjonstrening eller vektløfting

Begge aktivitetene er utvilsomt svært fordelaktige for kroppen, og ikke kun for å forbrenne kalorier. Kondisjonstrening forbedrer blant annet den generelle helsen og hjertefunksjonen, sirkulasjonen, blod- og lungekapasiteten. Det fremmer også produksjonen av endorfiner, noe som hjelper oss å redusere stress.

Kondisjonstrening eller vektløfting? Begge har sine fordeler.

Vektløfting hjelper deg med å bli sterkere, forbedrer utholdenheten og muskelvolumet. Men å praktisere denne typen aktivitet betyr ikke nødvendigvis at du blir mer muskuløs.

Andre fordeler med vektløfting inkluderer mer beskyttelse for leddene, bedre restitusjon fra en skade, og økt muskelstyrke. Å trene med vekter bidrar også til å minske glukosenivåene hos diabetikere, samt redusere smertene til mennesker som lider av artrose.

Forbrenner kalorier etter treningen

Vektløfting gjør at kroppen fortsetter å forbrenne kalorier i flere timer etter treningen. Dette skjer fordi kroppen trenger en større mengde oksygen for å reparere musklene i timene etter treningen.

På den andre siden, er muskelmengden i kroppen en avgjørende faktor når det kommer til å kalkulere kaloriinntak. Jo mer muskler en person har, jo flere kalorier må kroppen innta, uten å måtte gjøre noe særlig.

Kombiner de to typene aktiviteter

Selv om det ikke finnes noen definitiv regel for å bestemme om kondisjonstrening eller vektløfting er bedre for å forbrenne kalorier, er en kombinasjon for begge aktivitetene en god løsning.

Alt avhenger av hva hver person streber etter, deres preferanser, tiden de har til rådighet, deres fysiske tilstand, osv.

En god løsning er å begynne økten din med vektløfting, og avslutte den med kondisjonstrening. På denne måten kan du bruke glukose som hovedkilden til energi, og når glukosenivåene er lave, fortsette med kondisjonstrening.

En kombinasjon av aktiviteter, sammen med et sunt kosthold, er utvilsomt den beste måten å få konstant og langvarig kaloriforbrenning.

Uansett om du velger kondisjonstrening eller vektløfting, eller en kombinasjon av begge, vil motivasjonen bli den avgjørende faktoren for å garantere suksess når det kommer til å forbrenne kalorier.