Ketogen diett trinn for trinn: gå ned i vekt på 30 dager

22 april, 2019
Kjenn trinnene du må følge for en ketogen diett og gå ned i vekt på bare én måned. Viljestyrke og planlegging vil være avgjørende.

Også ganske enkelt kjent som «keto», har ketogen diett blitt en av de mest fulgte dietter de siste årene på grunn av sine mange fordeler. Fremfor alt gir det deg mulighet til å gå raskt ned i vekt uten et «mirakel» eller en «magisk» behandling. Bli kjent med ketogen kostholdet trinn for trinn i denne artikkelen!

Hva er ketogen diett?

Som et første mål er det viktig å vite hva ketogen dietten handler om. Det er en type diett der du reduserer inntaket av karbohydrater og øker inntaket av sunne proteiner og fettstoffer.

På denne måten oppnår kroppen din «ketosetilstanden», hvorav, i stedet for å forbrenne glukose, bruker stoffskiftet opp fettreservoarene som en energikilde. Du kan også oppnå dette ved perioder med langvarig fasting. Ketogen diett hindrer deg derimot i å bli sulten.

Fordeler ved ketogen diett.

Selv om det er en veldig streng diett, og du kan til og med si restriktiv diett, er sannheten at resultatene er mer enn interessante. Du kan begynne å legge merke til effektivt vekttap etter 15 dager med denne dietten.

Hvordan følge en ketogen diett?

Vi anbefaler at du følger en ketogen diett i korte perioder, fordi når kroppen din opprettholder en langvarig tilstand av ketose, kan den lide av koronar- eller nyresykdommer og diabetes.

Folk som ønsker å miste noen ekstra kilo kan følge denne dietten i en måned, og deretter følge den mindre strengt. Det viktigste er at denne typen diett kan være sunnere fordi karbohydrater og transfett forårsaker de fleste helseproblemene vi er kjent med.

Siden du spiser større mengder protein varer følelsen av å være mett lenger. Vi kan understreke at vekttap er betydelig fra de tidligste stadiene, og det bidrar til å redusere kolesterolnivået i blodet.

Som et ulempe, husk at mens du er på en ketogen diett kan du mangle vitaminer og mineraler. Du kan også lider av forstoppelse, humørsvingninger eller dårlig ånde og mangel på styrke til å løfte tunge ting.

Ketogen diett trinn for trinn

Hvis du ikke er sikker på om du vil følge en ketogen diett kan du gjøre det i en måned og dele det i tre trinn (10 dager hver). Prosentandelene av næringsstoffer som du bør innlemme er: 50 prosent sunt fett, 40 prosent protein og 10 prosent enkle karbohydrater (frukt og grønnsaker).

Fase 1

Denne er den vanskeligste fordi endringene er radikale: du vil spise fullstendig motsatt av hva du vanligvis spiser. Det er vanlig å føle seg trøtt og ha hodepine. For å motvirke disse bivirkningene, drikk rikelig med vann. På dette stadiet kan du spise kjøtt, pølser, ost, yoghurt, nøtter, grønne grønnsaker, kaffe og te. Melk, frukt, mel, sukker, alkohol og sauser er ikke tillatt.

Fase 2

I løpet av dette stadiet kan du legge til noen rå grønnsaker og frukt, men alltid innenfor de tillatte prosentene. Du vil sikkert ønske å spise søte ting, men avstå fra denne fristelsen. Du kan legge til 16-timers fast hver dag, med 8 timers fritt inntak.

Frukt og grønnsaker.

Fase 3

Nå bør du begynne å se resultater og endringer i kroppen din. Du vil også være i et bedre humør og ha mer energi og vitalitet. Du kan legge til sukkerfrie desserter og helkorn pasta. Hvis du føler for det, legg til noen dager med 16/8 faste.

Når 30-dagers planen med ketogen diett slutter, må du gradvis gå tilbake til et mer variert kosthold. men prøv alltid å redusere inntaket av karbohydrater. Velg også sunne fettstoffer, trene og drikk mye vann.

Den beste delen er at i tillegg til å miste vekt, har du et bedre kosthold og eliminert ingredienser som ikke er gode for helsen din. Nå som du har jobbet så hardt i en måned, ikke kast bort resultatene! Nyt en sunnere diett, på denne måten vil du ikke gå opp i vekt igjen!

«Hemmeligheten bak å komme seg videre, er å starte. Hemmeligheten bak å starte, er å bryte opp den store overveldende oppgaven i små håndterlige oppgaver, for deretter å umiddelbart starte på den første.»
-Mark Twain-