Vet du hva bioimpedance er? Vi har svaret

18 februar, 2019
Bioimpedance er en teknikk som brukes til å beregne kroppsfettprosent, basert på de elektriske egenskapene til biologisk vev.

En av de tingene som enhver idrettsutøver er bekymret for, er kroppsfettprosenten sin. Selv om det finnes flere måter å måle denne prosentandelen på, er den sikreste og mest nøyaktige gjennom en bioimpedance-måling. Vet du hva bioimpedance er? Vel, fortsett å lese og vi vil fortelle deg det!

Hva er bioimpedance?

Du kan bestemme kroppsfettprosent basert på reaksjonen av biologiske vev til en elektrisk strøm som enheten genererer.

Hvordan virker dette? Det er velkjent at ikke-fettvev har større letthet ved å la elektriske strømmer passere gjennom dem, mens vev med mer fett skaper større motstand. Så på grunn av dette kan du anslå mengden vann i kroppen din, og derfor også mengden fett.

Magefett.

For at enheten skal fungere må du oppgi data som alder, kjønn og vekt, slik at det er lettere å bestemme hvor lang tid det har tatt for det nåværende fettet å passere gjennom kroppen din. Feilmarginen er 3-5 prosent.

«Jeg lærte at kampen ikke er mot en annen, men mot seg selv. At livet fortsetter selv om man mister noen, at ingenting faller fra himmelen, at ting krever innsats. Jeg lærte disiplinen og evnen til å vente og lære gjennom sport.”
-Ukjent forfatter-

Denne metoden, i tillegg til å bli kjent med mengde kroppsfett, kan også hjelpe deg hvis du vil gå ned i vekt, fordi det når som helst vise hvor mye fett du har mistet. Bioimpedance er utvilsomt en av de mest pålitelige metodene når det gjelder vekttap.

Hva du bør huske på før du gjør en bioimpedance-måling

Akkurat som vi må ta hensyn til flere faktorer før vi veier oss selv på normal vekt, må vi gjøre det samme med en bioimpedance-måling. Her er noen faktorer å ta hensyn til:

  • Ikke tren i minst 24 timer før du gjør dette. Du lurer kanskje på hvorfor? Veldig enkelt: Når du trener, trener du musklene, som kan svulme og gi deg et villedende resultat. Strømmen vil passere gjennom lettere fordi det er flere muskler, men i virkeligheten vil dette slippe ut noen dager etter trening.
  • Tøm blæren din. Dette er et annet poeng å vurdere, fordi en full blære er mer vann i kroppen din. Dette kan også bidra til å skape et falskt resultat.
  • Ikke drikk koffein, te eller vanndrivende væsker før du måler deg selv.
  • Ikke mål deg selv under menstruasjonen. Menstruasjonen forårsaker mange hormonelle forandringer i en kvinnes kropp. Den kan svulme, fylles med væsker, eller gå gjennom tusen og en annen ting, som også kan gjøre at bioimpedance er unøyaktig eller upresis.
Måle magefett.

  • Fjern metalltilbehør. Akkurat som når du tar en MR, må du fjerne alt metalltilbehør som du har på deg, for eksempel øredobber, armbånd, piercinger og så videre. Å beholde dem på kan føre til at strømmen sprer seg mer enn det skal.

Er bioimpedance den mest pålitelige metoden?

Selv om beregning av kroppsfettprosent gjennom bioimpedance er ganske pålitelig, er det en metode som er enda mer pålitelig. Det er kjent som hudfoldmåling. Mens denne metoden alltid skal gjøres av en profesjonell, kan du enkelt ha en bioimpedance-måler hjemme. Denne nye metoden bestemmer tykkelsen på hudfoldene, og av dette bestemmes hvor mye kroppsfett det er på kroppen.

Imidlertid er bioimpedance fortsatt en av de mest pålitelige metodene som er lett tilgjengelig, fordi utstyret som kreves for det  ikke er dyrt. Med denne artikkelen kan du se at det er ikke vanskelig å analysere kroppsfettprosent, takket være bioimpedance-metoden. Vil du prøve?

«Streb etter fremgang, ikke perfeksjon.»