Få en flat mage med disse 6 øvelsene

28 januar, 2019
Alle ønsker seg en flat mage, men for å få den må du tar ansvar, trene minst tre ganger i uken og drikke mye vann.

Hvem vil ikke ha en flat mage som kjendiser og treningsguruer har? Du trenger ikke å operere eller sulte. Med bestemte øvelser og selvfølgelig en sunn livsstil, kan du få den flate og fine magen du ønsker deg.

Visste du at det å ha en tykk mage er et tegn på en stillesittende livsstil? Maten vi spiser til vanlig har ofte mye mel og sukker i seg. Hvis du kombinerer denne maten med en mangel på bevegelse og heller tilbringer mange timer foran en datamaskin, vil gjerne overskuddet av fettet du får i deg gjennom maten lagret i område rundt magen din.

For å få en flat mage er det viktig å spise et fiberrikt kosthold og unngå mat som kan forårsake betennelser i kroppen. I tillegg bør du sørge for å gjøre de øvelsene som er nevnt videre i artikkelen.

1. Benløft for en flat mage

Dersom du vil ha flate magemuskler må du gjøre forskjellige øvelser som stimulerer magemusklene, selv om du ikke er så glad i disse. Selvfølgelig kan du variere dem for å unngå kjedsomheten og at du jobber med flere muskelgrupper enn bare en.

Alle ønsker en flat mage, men for å få den, må du tar ansvar, trene minst tre ganger i uken, og drikke mye vann.

En av de mange alternativene er: benløft. Legg deg ned med ryggen på en matte med beina dine rett ut og armene langs med kroppen din. Løft beina slik at de er så vinkelrett på gulvet som mulig. Senk dem veldig sakte uten å la de røre gulvet. Gjør minst 15 gjentakelser de første gangene du gjør det. Denne øvelsen er veldig slitsom. Etter en periode kan du kjenne på om du klarer å øke antall gjentakelser.

2. Planken

Planken er en kjent og populær mageøvelse. Denne øvelsen jobber med mange av de store muskelgruppene du har i kroppen din. Den trener magen, armene, lårene og rumpa.

Start med å legge deg på en matte. Deretter støtter du deg på underarmene og tærne og løft overkroppen og rumpa fra matta. Rumpa, beina og overkroppen skal være en rett strek, ingenting skal stikke langt ut av streken.

Hold posisjonen i 20 sekunder de første gangene du gjør det. Du kommer til å kjenne at det strekker i hele kroppen og mange muskler kommer til å skjelve, dette er normalt. Kjenner du ikke det prøv å forandre på holdningen din til du kjenner det i magen. Øk antall sekunder med fem sekunder ca. hver tredje dag, om du gjør det daglig.

3. Kneløft

Du trenger en benk, stol eller en trapp for denne øvelsen. Sitt på kanten og løft bena mens du bøyer knærne og prøver å berøre brystet med dem. Sørg for å støtte deg godt med hendene, slik at beina gjør alt arbeid.

Kneløft er en god øvelse for å få en flat mage.

Gjør 20 repetisjoner sakte. Når du senker bena, strekker du dem litt ut og prøver å ikke røre gulvet med tuppen på føttene, dette er for å øke muskelbruken.

4. Burpees

Burpees er en av de mest aerobiske øvelsene som finnes og er en blanding av knebøy, push-up og spretthopp. De brukes ofte i CrossFit og calisteniske rutiner. Dessuten trener denne øvelsen magen, ben, armer, lår og så mye mer.

Først står du på føttene dine, så går du ned på knærne og legger håndflatene på bakken. Strek beina ut bak deg og bøy armene dine. Til slutt, gå tilbake til hukstilling og hopp opp igjen, med armene rettet opp. Det er en repetisjon; prøv å gjøre minst ti.

5. Hele magetreningsøkter

Du må fullføre hele treningsøkter for å få en flat mage. Det er selvsagt mange alternativer å velge mellom. Prøv å gjøre de med fullstendige bevegelser som vil trene alle dine muskler.

For eksempel denne øvelsen (sit-ups):

Legg deg ned på ryggen og bøy knærne med føttene flatt på gulvet. Sett hendene bak nakken din. Løft torso fra bakken og ta knærne til brystet. Gjør tre sett med 15 gjentakelser i hvert sett.

6. Fjellklatring

Den siste øvelsen for å få en flat mage i denne artikkelen er fjellklatring. Begynn med håndflatene på bakken med bena strukket ut (som om du skal gjøre en push-up).

Klatring, som øvelse inne eller som aktivitet utendørs, vil hjelpe deg med å få en flat mage.

Bøy ditt høyre kne og ta det til venstre brystet. Mens du strekker det ut igjen, bøy det venstre kneet og ta det til høyrebrystet. Bevegelsen skal synkroniseres og være harmoniske. Ta opp knærne 15 ganger på hver side.