Alt du trenger å vite om Burpees

14 mars, 2019
Burpees kan være litt vanskelige å utføre, men kan gi utrolig effekt og du vil fort merke forskjell på kroppen. For eksempel så vil du forbedre åndedrettet ditt og tone armene.

Du kan si at burpees har blitt en veldig populært øvelse i det siste og den blir brukt i mange trenings sammenhenger. CrossFit har gjort dem populære men nå om dagen har mange instruktører tatt de med i timene sine og annen trening. Vi skal fortelle deg alt du trenger å vite om burpees i denne artikkelen.

Hva vet vi om burpees?

For å lære alt om burpees må vi tilbake til den amerikanske hæren. Hvorfor? Fordi den nå populære CrossFit treningen er en tilpassing av øvelser fra hæren som er adaptert til treningssentrene. Hæren utformet denne høyintense øvelsen rundt 1930 tallet for at soldatene skulle få mer styrke og bedre hjerte- og karsystem. Idag er burpees stjernen i mange øvelser, det gjelder også innenfor HIIT.

Om burpees skal virke riktig må du ta deg tiden å lære teknikken.

Selv om burpees trener alle muskler, så vil noen muskler jobbe mer enn andre: triceps, trapezius, deltoids, quadriceps og brystmusklene. Det er derfor det er så slitsomt men samtidig så effektivt!

Som om ikke det var nok, om burpees blir utført riktig så vil det også hjelpe deg ned i vekt og forbrenne fett. Det er fordi du bruker så mye energi på å gjøre dem, og det igjen forbrenner masse kalorier. De vil ha en øyeblikkelig effekt og kroppen din vil jobbe lenge etter at du er ferdig med treningen. Dette er kjent som etterbrenning effekten.

Samtidig, når du utfører denne øvelsen, så vil du jobbe med koordinasjon, fleksibilitet og balanse. Det å jobbe med så mange muskler på en gang er en flott utfordring for hjernen din og kroppen.

Hvordan gjøre burpees

Nå som du vet fordelene med denne flotte øvelsen burde du lære deg å gjøre den korrekt. Følg nøye med for å unngå feil og for å få fullt utbytte av å gjøre burpees.

Først, stå med føttene litt fra hverandre. Gå ned i en slags knebøyposisjon, plasser så hendene på bakken nedenfor brystet. Strekk beina bakover og få kroppsvekten din på tåspissene (sammen med hendene).

Videre så bøyer du albuene og går helt ned, eller så nærme som mulig, med kroppen mot bakken. Strekk så ut igjen armene dine og løft så knærne opp til de rører ved brystkassen. Og så til slutt, hopper du opp i lufta og ned i stående posisjon. Dette er én repitisjon. Tro det eller ei, noen kan ta 100 av disse hver dag!

Mann som tar burpees på stranda.

Sakte og sikkert så det blir riktig

I ditt tilfelle er det best å begynne sakte. Det er to måter å gjennomføre denne øvelsen på: du kan ta tiden eller du kan telle repetisjoner. Hvis du velger fremgangsmåten med å ta det på tid, så kan du for eksempel telle ned ett minutt og gjøre så mange du klarer. På den andre siden, så kan du velge å ta for eksempel 10 repetisjoner og så bare ta tiden til hjelp.

Det er viktig at du mestrer teknikken før du prøver å gjøre dem raskere. Bruk litt tid for å lære det godt. Det er det beste rådet en trener kan gi deg. På denne måten vil du få fullt utbytte av burpees og du vil unngå smerter, kramper og skader.

Når du har trent og anser deg selv som en ekspert, kan du legge på litt innsats. Du kan for eksempel, når du hopper opp, ta med deg noen høye kneløft og klappe hendene over hodet.

Et annet forslag kan være å hoppe opp, for så å ta tak i noen ringer eller lignende og ta en kroppshevning. Eller du kan hoppe opp og lande på en kasse for å ta en knebøyning. Du kan også variere armbøyningen: enhånds, med vekter, klappe hendene når du kommer opp og lignende.

Husk at du kan gjøre burpees hvor som helst, om det er på et treningssenter eller hjemme, men husk uansett på bevegelsene dine så du unngår skader. Helt til sist vil vi også nevne at du ikke burde trene burpees hvis du ledd eller muskel problemer, særlig hvis det er i vrista, knærne eller ryggen.