Årsaken til og behandling av muskelskader

Muskelskader er utbredt blant idrettsutøvere. I den følgende artikkelen skal vi se nærmere på hva årsaken er, samt behandling av muskelskader.
 

En muskelskade oppstår vanligvis som et resultat av tretthet eller overdreven og upassende bruk av en muskel. Imidlertid kan vi i de fleste tilfeller unngå muskelskader bare ved å kjenne til årsaker og behandlinger. Siden vi ikke vil at du skal avbryte treningsøktene dine, vil vi fortelle deg alt du trenger å vite om behandlinger av muskelskader.

Faktisk oppstår et stort antall av muskelskader fordi vi ikke varmer opp riktig, eller vi prøvde å gjøre en øvelse som var for krevende. Når det gjelder tiden det tar å komme seg etter en muskelskade, avhenger det av alvorlighetsgraden av skaden.

Heldigvis kan de fleste som får behandling raskt komme seg perfekt etter muskelskader. Ved å få rask behandling av muskelskader kan man begynne med fysisk aktivitet igjen i løpet av noen dager eller uker.

Likevel anbefales det å følge instruksjonene fra en profesjonell, og ikke utføre fysiske øvelser med høy intensitet før musklene har leget seg. Hvis du vurderer å gå tilbake til trening for tidlig, risikerer du faktisk å skade deg selv og øke alvorlighetsgraden av problemet.

 

Forskjellige årsaker til muskelskade

1. Utilstrekkelig oppvarming

Det første du bør vite er hvor viktig det er å vie tid til oppvarming for å unngå muskelskader. Å ikke varme opp riktig øker faktisk risikoen for skader når det er på tide å delta i idrett og fysiske aktiviteter.

2. Du prøvde en ny treningsrutine

Ofte kan en muskelskade oppstå når en idrettsutøver begynner en ny rutine eller et treningsprogram. Dette skjer gjerne når en idrettsutøver øker intensiteten på treningsøktene eller varigheten av rutinen.

Husk at musklene jobber hardere når dette skjer, noe som kan forårsake muskelsmerter eller skader.

Leggskade.

3. Overdreven innsats og tretthet

Overdreven innsats og tretthet er to av de vanligste tilfellene av muskelskader. Derfor bør du alltid lytte til kroppen din og ikke gjøre overdreven innsats som kan skade deg. Den beste måten å forhindre at dette skjer, er å være klar over egne svakheter og styrker.

På samme måte øker det å trene mens du er utmattet sjansene dine for skade. I alle tilfeller er det å kjenne kroppen din og lytte til den, den beste måten å forhindre skader på!

 

4. Hold deg i form

Å opprettholde en sunn kroppsvekt er av de største nøklene for å unngå muskelskader. Overvekt kan stresse musklene, spesielt i bena og ryggen, samt føre til en uventet skade.

Hva er riktig behandling av muskelskader?

De fleste muskelskader kan kureres hjemme, så det er ikke alltid nødvendig å oppsøke lege. Husk imidlertid at dette vil være uunnværlig i visse tilfeller. For mindre alvorlige skader er dette behandlingen du bør følge:

1. Behandling av muskelskader krever hvile

Det første tipset til en rask bedring er å hvile samt unngå å bruke den skadde muskelen når du føler smerter. Samtidig bør du imidlertid være klar over at for mye hvile kan føre til at musklene svekkes og som et resultat forlenge helbredelsesprosessen. På grunn av dette anbefales det å begynne og trene den berørte muskelen gradvis, uten å overdrive.

2. Is

For å minimere hevelsen av en muskelskade bør du påføre is umiddelbart. Husk at du ikke bør bruke is direkte på huden din; Bruk alltid et håndkle til å pakke den inn og ha det på det berørte området i omtrent 20 minutter. Ideelt sett bør du gjenta denne prosedyren hver fjerde time i løpet av de første dagene, til hevelsen er redusert.

Riktig behandling av muskelskade.

3. Komprimering og heving for behandling av muskelskader

Sist men ikke minst, hvis du vil redusere hevelsen, kan du bandasjere det berørte området med en elastisk bandasje til hevelsen avtar. Imidlertid bør du være forsiktig så du ikke klemmer for hardt, siden du kan kutte blodsirkulasjonen og hindre helbredelse. Når det er mulig, hold den skadde muskelen forhøyet.

Som du ser kan de fleste muskelskader unngås hvis du følger noen grunnleggende tips. Det viktigste du må tenke på, er god oppvarming på forhånd samt ta hensyn til kroppens signaler. Ved å gjøre dette reduserer du antall skader og forlenger produktiviteten din.

Muskelskader er utbredt blant idrettsutøvere. I den følgende artikkelen skal vi se nærmere på hva årsaken er, samt behandling av muskelskader.

  1. Järvinen, T. A. H., Järvinen, T. L. N., Kääriäinen, M., Kalimo, H. Järvinen, M. Muscle Injuries: Biology and treatment. American Journal of Sports Medicine (2005). doi:10.1177/0363546505274714
  2. Weise, K. Muscle injuries in General Trauma Care and Related Aspects: Trauma Surgery II (2014). doi:10.1007/978-3-540-88124-7_15