Hvordan bruke kinesiologitape riktig

5 august, 2019
Kinesiologitape er et av de mest effektive verktøyene for å behandle og forhindre skader samt lindre treningsrelaterte smerter.

Kanskje du har sett profesjonelle eller olympiske atleter bruke fargerik teip på deler av kroppen under konkurranser? Dette kalles kinesiologitape og har mange fordeler. Finn ut mer i denne artikkelen!

Hva er kinesiologitape?

Også kjent som kinesiologisk taping, er ideen å tilby stabilitet til leddene og musklene som er skadet eller utsatt for smerter og kramper. Denne metoden er vanligvis brukt for å forhindre skader, så vel som å lege plager og redusere smerter og opphovning.

Kinesiologisk taping er en teknikk som har blitt brukt gjennom mange år i verdenen av profesjonell idrett. Men, det har blitt mer kjent de siste årene takket være OL i Beijing 2008. Der dukket mange atleter opp med fargerik kinesiologitape på armene, skuldrene, knærne og håndleddene.

Bandasjen bør legges av en lege som er spesialisert innen kinesiologi. Det er ofte at den samme legen som tar seg av atleten påfører bandasjen. Noen ganger kan en fysioterapeut eller kiropraktor påføre tapen.

Hvor skal man påføre kinesiologitape?

Teipen kan påføres på alle utsatte deler av kroppen. Man begynner helt på enden av muskelen, og strekker tapen til andre siden, husk å hold den stram. Å trekke i muskelen på denne måten, ved å skape spenninger i huden, lar en viss hulhet oppstå mellom dermis og muskelen.

Som et resultat vil blodstrømningen øke, som igjen promoterer helbredelsen av en skade.

Elastisk terapeutisk tape trekker virkelig til seg oppmerksomhet takket være sine sterke farger. Men, fargene er der bare for utseendet. Resten av tapen er akkurat lik all annen sportstape. Den er lagd av bomullsfibre, som bidrar til luftstrøm. De inneholder også akryl-lim for å feste dem til huden.

I tillegg aktiverer dette limet kroppsvarmen. En av hovedegenskapene til kinesiologitape, er at det kan strekke seg opp mot 140% av sin originale lengde.

kvinne med kneskade

Grunnleggende info

Denne metoden er basert på gamle elastiske terapeutiske metoder, som bekrefter at vev fungerer bedre når det er mindre utmattelse eller spenning i området. Derfor fører til bedre blodstrømning og mindre press til færre problemer og irritasjonsmomenter samt bedre bevegelse.

Denne tapen er ikke, selv om noen kanskje tror det, en ulovlig metode for å få overtaket på konkurrentene dine. Av denne grunn er det tillatt å bruke i nasjonale og internasjonale konkurranser, inkludert OL og verdensmesterskap i diverse idretter.

Flesteparten av atletene som bruke kinesiologitape, gjør det for å forhindre tilbakekommende skader, for å ikke føle smerten av tidligere skader, eller for å gjenopprettes raskere til tross for at de trener muskelen hardt under treningen eller konkurransen. Derfor bruker ikke atleter det uten grunn eller for å «bevege leddet lengre».

Fordelen med å bruke kinesiologitape

Takket være kunnskapen om at kinesiologitape øker den regenerative kapasiteten til menneskekroppen, har flere og flere profesjonelle idrettsutøvere begynt å bruke det. I tillegg aktiverer denne typen bandasje det nevrologiske systemet og sirkulasjonssystemet.

Musklene våre har styrken til å kontrollere mange forskjellige prosesser. De kontrollerer ikke bare de enkle bevegelsene til menneskekroppen. De er også ansvarlig for sirkuleringen av lymfatiske og venøse væsker, justere temperaturen, og så mye mer.

En annen fordel er at det er mulig å behandle muskelsmerter, siden tapen letter presset på nervene. Når nervene presses sammen, sendes impulser til hjernen i form av smerter og verk. Så, det er derfor de overbelastede musklene kan trenge å slappe av.

kvinne med kinesiologitape på kneet

Hvordan påfører du det?

Kinesiologisk taping er mulig i tre forskjellige former: en I-form for små eller lineære områder; en Y-form for store muskler, og en X-form for større eller lengre muskler.

Først må du tøye ut tapen litt før du fjerner klisteret på baksiden. Ideen er at du plasserer den ene enden av tapen der muskelen begynner, og strekker den til der du ønsker muskelen skal slappe av.

Regelen er at du ikke skal trekke tapen fra en ende av muskelen til den andre, da dette kan fører til kramper.

Når tapen er plassert, varer den omtrent fire dager, og vil ikke falle av i kontakt med vann eller svette. For å fjerne tapen, må du trekke den av i retning med hårene dine (som du har barbert på forhånd), uten å trekke.

For å konkludere, kan vi forsikre deg om at det er bra å bruke kinesiologitape når du er skadet eller lider av muskelsmerter. Når du gjør det, vil du se at du kan trene uten problemer, og gjenopprettes raskere.

  • Konishi, Y. (2013). Tactile stimulation with Kinesiology tape alleviates muscle weakness attributable to attenuation of Ia afferents. Journal of Science and Medicine in Sport16(1), 45-48.