Hvordan eliminere væskeansamling i beina og buken

1 februar, 2019
Kroppen din reagerer forskjellig ut ifra hvordan du tar vare på den og situasjoner du setter den i. Væskeansamling - kjent som ødem på fagspråket - involverer opphopning av væske i kroppens vev og hulrom. Ingen grunn til bekymring: Å eliminere væskeansamling kan bli gjort.

Væskeansamling er et veldig vanlig problem. Selv om det noen ganger blir forvekslet med vektøkning, er det faktisk et produkt av flere faktorer. I denne artikkelen, vil vi lære deg om å eliminere væskeansamling i beina og buken. Væskeansamling er ikke betraktet som en sykdom, men heller et klinisk tegn på andre lidelser. 

Vann utgjør 50 prosent av kroppsvekten til kvinner, og 60 prosent av vekten til menn. Det er også livsviktig for riktig kroppsfunksjon. Kroppen har forskjellige organer som jobber sammen i systemer, ansvarlig for regulering og balansering av kroppens vannivåer. Dersom disse systemene ikke virker ordentlig, vil kroppen holde på vannet. Men å eliminere væskeansamling i beina og buken er veldig oppnåelig.

Årsaker

Før du lærer hvordan du kan eliminere væskeansamling i beina og buken, er det viktig å lære om årsakene bak. Det vil også gi deg en større forståelse for hvordan du kan unngå ødem. Årsakene til væskeansamling i beina og buken er som følger:

  • En stillesittende livsstil: Fysisk aktivitet gir enklere blodsirkulasjon, spesielt der venene kobler beina til hjertet. Dersom man mangler tilstrekkelig blodsirkulasjon, er det høyst sannsynlig at presset vil hope seg opp i beinet, og gjøre gjennomflyten vanskeligere. Klikk her for å lære mer om hvordan vi kan unngå en stillesittende livsstil.
  • Dårlig ernæring: For høyt inntak av salt.
  • Kardio- eller nyreproblemer.
  • Hormonelle endringer: For kvinner kan dette være grunnet graviditet eller menstruasjon.
  • Farmasøytisk forbruk: Noen medisiner forårsaker væskeansamling i beina som en sideeffekt.
  • Å stå eller sitte i lange perioder av gangen.
Hvordan eliminere væskeansamling i beina og buken.

Eliminere væskeansamling i beina og buken

Væskeansamling oppstår hovedsakelig i føttene. Men det dukker også opp i andre deler av kroppen, inkludert beina og buken. Disse områdene er noe komplisert å forholde seg til, men ikke mist motet. Det eneste du må gjøre, er å følge disse enkle rådene for sunne bein og buk:

Gjør kondisjonstrening

Kardiovaskulær trening, eller kondisjonstrening, består av øvelser som promoterer riktig blodsirkulasjon. I tillegg til å hjelpe deg med å gå ned i vekt, vil kondisjonstrening forebygge overflødig væske fra å hope seg opp i buken og beina. 

Dette er en høyst effektiv måte å eliminere væskeansamling, noe du burde prioritere. Det er forskjellige valgmuligheter for å legge kondisjonstrening til din rutine, som LISS-trening, HIIT eller Zumba-trening.

Unngå trange klær

Husk at kroppen må ha frihet og fri flyt i sirkulasjonen. Selv om du har en sunn blodsirkulasjon, er det andre faktorer som kan påvirke dette, som trange klær. Uansett om det er snakk om bukser, belter, sokker, undertøy eller noe annet, vil alt som tilfører unødvendig press på kroppen hindre blodsirkulasjonen og forårsake væskeansamling. 

Oppretthold et sunt kosthold

Sørg for å opprettholde et sunt kosthold som inkluderer frukt, grønnsaker og belgfrukter. Unngå bearbeidet mat og matvarer med høyt sodiuminnhold. I mellomtiden, prøv å bruke så lite salt som mulig når du lager man. Jo mer salt du inntar, jo mer væske vil du holde på. I tillegg kan du av og til tilføre ananas og agurk i måltidene. Disse matvarene har betennelsesdempende egenskaper, noe som hjelper med å eliminere væskeansamling.

Hold beina hevet

Å holde beina hevet, rundt to ganger om dagen, hjelper sirkulasjonen og flyten av andre kroppsvæsker. Du kan supplere dette med en lett massasje. Men det er viktig å merke seg at massasjer kun burde bli utført dersom de ikke forårsaker smerter. Dersom de gjør det, er det best å vente frem til sirkulasjonen har forbedret seg og hevelsen har gått ned.

Husk alltid at væskeansamling ikke er en sykdom, men heller et tegn på andre lidelser. Dette betyr ikke at du kanskje lider av noe alvorlig, men væskeansamling kan være et varseltegn på at du kanskje er utsatt for en lidelse dersom du ikke forbedrer vanene dine.

Av denne grunn, burde du følge disse tipsene selv om du bare har minimalt med væskeansamling, eller selv om du ikke viser noen tegn til dette i det hele tatt. De er også brukbare som forebyggende tiltak. En sunn kropp en synonymt med et langt liv!