Stressfrakturer i skinnebenet: symptomer og behandlinger

Stressfrakturer i skinnebenet er en av de vanligste skadene hos idrettutøvere. Dette er spesielt sant for løpere og fotballspillere. Visste du at dette bruddet kan gå upåaktet hen i lang tid? Her er alt du trenger for å gjenkjenne det før det er for sent!
 

Stressfrakturer i skinnebenet, eller hvor som helst ellers i kroppen, forårsakes av å overdrive treningsøktene dine og ignorere ubalanse i musklene. Dette er spesielt sant når du utøver idretter i høy intensitet og er på god vei til å bli en profesjonell idrettsutøver.

Selv om denne skaden er enkel kan den hindre fremgangen din, og om den forblir ubehandlet kan den ødelegge karrièren din. I dagens artikkel skal vi dekke alt du trenger å vite!

Kort fortalt er stressfrakturer eller overbelastningsfrakturer små sprekker som oppstår i beina. Dette er spesielt vanlig i beina som holder opp vekten din.

Årsaker og symptomer på stressfrakturer

Stressfrakturer dukker vanligvis opp på grunn av overdreven belastning innen idrett. Dette skyldes at du bruker den samme kroppsdelen over lengre tid og gjentakende. Kroppen lider derfor av belastninger før små sprekker oppstår, som i en vegg. Det vil derfor være en hyppigere lidelse under idretter i høy intensitet, som basketball og baneløping.

Stressfrakturer i skinnebenet

Disse frakturene kan også oppstå på grunn av en plutselig økning i intensiteten av treningen. Hvis vi ikke er vant til en viss øvelse og vi plutselig begynner å gjøre den mange ganger og med mye vekt, vil ikke beina være forberedt. En av konsekvensene kan derfor være stressfrakturer.

 

På den andre siden, hvis kroppen din utsettes for en intens arbeidsmengde, kan det være lurt å vurdere en ernæringsmessig årsak. Faktisk kan stressfrakturer også dukke opp på grunn av en mangel på næringsstoffer.

Hvis beinet ikke har tilgang til alle ressursene det trenger kan det svekkes og bli utsatt for å lide av denne typen skader. Sykdommer som osteoporose og kalsiummangel kan også gjøre oss mer utsatt.

Helt til slutt må vi ta vare på hovedstøtten vår: føttene. Å vite om du har en flat fot eller svært høye buer – og lete etter en løsning på det – vil redusere risikoen for å lide av denne skaden. Det er også viktig å bruke riktige sko når du utøver idrett.

Det er selvfølgelig viktig å vite at du er mer utsatt for å lide av stressfrakturer i fremtiden om du har lidd av det tidligere.

Symptomer på stressfrakturer i skinnebenet

Stressfrakturer i skinnebenet er ganske vanlig. Musklene på fremsiden av benet er ikke vant til å trene mye, og vi favoriserer vanligvis baksiden. Dette betyr at muskelen på baksiden av skinnebenet trekker uten mye motstand. Risikoen for å lide av stressfrakturer i skinnebenet øker derfor betydelig.

 

I de første stadiene av stressfrakturer vil du bare merke litt ubehag i leggen. Dette ubehaget vil forsvinne under hvile.

Videre vil den lokaliserte smerten utvikle seg og du vil begynne å merke at området er betent: opphovnet, rødt og varmt. Du begynner kanskje også å merke smerter om natten, og det berørte området er følsomt for berøringer og støt.

Det vil ikke være noen videre symptomer på stressfrakturer. Det kan derfor være ganske komplisert å få en nøyaktig diagnose. En lege vil kunne utelukke andre tilstander som seneproblemer, beinhinnebetennelse og kompartmentsyndrom blant andre problemer. Det er derfor viktig å dra til legen for å utføre de nødvendige testene samt finne riktig diagnose.

Behandling av stressfrakturer i skinnebenet

Behandlingen av stressfrakturer fokuserer vanligvis på å gi det berørte lemmet god hvile. Du vil kanskje behøve krykker eller andre fysiske hjelpemidler for å redusere belastningen av benet. Uansett hvilken anbefaling du får, er det avgjørende å la skinnebenet hvile.

I de fleste tilfeller vil beinet ha fått tilbake styrken sin etter seks uker, så du kan begynne å gå som normalt igjen.

Stressfrakturer i skinnebenet

Trening etter skaden

I løpet av denne tiden er det viktig å utføre fysiske aktiviteter som ikke utøver mye press på det påvirkede beinet, som svømming eller sykling. I sin tur vil dette opprettholde vår fysiske helse samt den normale beinhelbredelsessyklusen.

Du kan selvfølgelig også ta betennelsesdempende medisiner for å redusere symptomene om du ser på det som nødvendig. Et annet alternativ er å påføre is eller kalde omslag på det berørte området, noe som også vil hjelpe med å kontrollere betennelsen.

Videre vil gjenopprettingsprosessen begynne. I dette stadiet må du fokusere på styrketrening. Å øke muskelmassen vil bidra til å løfte vekten av beina dine. Med sterke muskler i god stand vil du redusere sannsynligheten for å lide av et tilbakefall.

Til syvende og sist vil det også være viktig å øke belastningen gradvis. Du bør derfor ikke begynne å trene som om ingenting har skjedd. Du må begynne ved å gjøre så lite som mulig. Dette vil igjen la kroppen venne seg til trening.

  • Fracturas de estrés mecánico en los huesos del pie en practicantes de deportes de mantenimiento. B. Carpintero, C. Calle, H. Jiménez et al., Rev Cubana Ortop Traumatol  [Internet]. 1995;  9( 1 ): 145-149.
  •  P. Lafforgue. Fracturas por sobrecarga (fracturas por fatiga y fracturas por insuficiencia ósea). EMC – Aparato Locomotor. Vol. 46, Issue 3 (2013); 1-12
  • S. Muñóz, P. Paolinelli. Reacciones del hueso frente al estrés: Estudio radiológico. Rev. chil. radiol.  [Internet]. 2005;  11( 2 ): 81-90.