Flatulens: hva er det og hva kan vi gjøre

21 august, 2019
Hva er grunnen til at vi får plagsom tarmgass? I virkeligheten kan mange faktorer påvirke det: dårlig kosthold, stress, muskelstivhet, mangel på oksygen i musklene, samt andre årsaker.

Det er flere hypoteser bak årsakene til flatulens, som er en slags plagsom tarmgass. Men det eneste vi er sikre på er at det manifesterer seg som akutte smerter plassert under ribbeina, i den øvre delen av magen, ved siden av mellomgulvet. Et annet empirisk faktum er at det oppstår mens du gjør anstrengende fysisk innsats, for eksempel å løpe plutselig eller trene uten oppvarming.

Hvorfor skjer det, hva kan jeg gjøre med det og hvordan forhindre det? Er det en sport som gjør atleter mer utsatt for flatulens? Er det relatert til hva vi spiser eller drikker før vi trener? Er noen mennesker mer utsatt enn andre? Vi forklarer svarene på alle disse spørsmålene i avsnittene nedenfor.

Mulige årsaker til flatulens

Inntil nylig ble det antatt at akkumulerte gasser produserte flatulens. Denne forklaringen er siden blitt utelukket av andre mer konsistente hypoteser. Det er imidlertid ikke nok bevis til å gi de av oss som har opplevd denne smerten et svar.

Klinisk sett er flatulens kjent som «treningsrelaterte forbigående magesmerter» og er direkte relatert til fysisk aktivitet. Det som gjør det spesielt assosiert med idrett er at det oppstår under trening og forsvinner noen sekunder etter man har stoppet.

Det er minst tre mulige forklaringer for å redegjøre hvorfor flatulens oppstår. Det første og vanligste er at det er relatert til mat eller væsker som er inntatt før du driver med sport. Imidlertid produserer ikke alle matvarer eller drikkevarer flatulens.

Stivhet i musklene er den andre mulige årsaken til at noen idrettsutøvere oftere kan oppleve flatulens enn andre. Mer spesifikt er det mulig at musklene som holder ryggraden stabil er for stive eller hypertoniske. Denne stivheten kan forårsake bankende smerter under mellomgulvet.

Magesyre og plagsom tarmgass.

Den tredje hypotesen innebærer luftveisproblemer for å forklare eksistensen av flatulens. Mangel på oksygen i muskelen som et resultat av mangel på koordinasjon mellom mellomgulvet og luftveiene kan føre til akutte smerter.

Påvirkningen på andre organer

I tråd med den siste hypotesen om mangel på oksygen er en annen mulig forklaring at leddbåndene i mellomgulvet strekker seg til nærliggende organer, for eksempel leveren. Denne situasjonen skyldes som i den tredje hypotesen, manglende koordinasjon når du puster. Denne spenningen er høyere hvis du inntar «tunge» matvarer før du trener.

Faktisk er forklaringen om et multifunksjonelt fenomen det mest aksepterte av svarene; noe som betyr at det kan oppstå av forskjellige grunner eller på utydelige måter.

Imidlertid kan en oppfølging utføres under idrettene der flatulens oppstår oftere. For eksempel sies det at svømming kan utsette et større antall mennesker for disse intense smertene. Løping kommer på andreplass, sammen med ridning, aerobics, basketball og sykling, i den rekkefølgen.

Er noen mennesker mer utsatt for flatulens?

Selv om det ikke er noen avgjørende årsaker, ser noen ut til å være mer utsatt for det. De som for eksempel har en kroket holdning vil ha ryggraden vippet fremover, noe som vil forårsake stivhet i hele ryggen. De vil lide av smerter, spesielt i livmorhals-muskulaturen.

På en annen side er flatulens mye hyppigere hos barn og unge voksne enn hos personer over 30 år. Kjønn har imidlertid ingen innflytelse, siden det skjer like ofte hos menn og kvinner.

Hvordan unngå flatulens

Å gjøre det til en vane å unngå mat som forårsaker oppblåsthet i magen eller tarmen er en god start for å forhindre flatulens. Det er også viktig å trene lungene og membranen, holde pusten så lenge du kan i et konstant tempo.

Andre ting du kan vurdere og som lar deg drive med sport på en forsvarlig måte inkluderer:

  • Gå, løp, svøm eller gjør aerobics med magen så tom som mulig.
  • Drikk vann i små slurker mens du trener.
Drikk vann.

Hva skal jeg gjøre hvis jeg føler smerter?

For det første, ikke slutt å bevege deg brått. Det er best å presse på området der du føler smerter og veldig sakte bøye overkroppen. Når smertene begynner å avta må du utføre en sideveis bevegelse, og strekke siden der det er flatulens. Etterpå kan du fortsette å trene som vanlig.