En enkel ernæringsguide for dykkere

04 juni, 2020
Dykkere må tåle ekstremt trykk og forhold med begrenset oksygentilførsel og tunge vekter. Ernæringen deres bør være like enestående som aktiviteten deres.
 

Alle idretter har en spesifikk ernæringsguide å følge for å sikre optimal funksjon under fysisk ytelse. Når man tar dette i betraktning har dykkere et av de mest strenge og detaljerte kostholdene av dem alle. Dette med et mål om å forberede kroppen på å motstå havmiljøet. I dagens artikkel skal vi dele en enkel ernæringsguide for dykkere med deg.

I tillegg er muskelkramper, kvalme, oppkast og hjerneslag noen av risikoene som kan forhindres med et godt kosthold for dykkere.

Ernæring for dykkere: Generelle aspekter

Dykkere følger vanligvis et strengt kosthold. Ernæring for dykkere er viktig fordi selv fordøyelsesbesvær kan bety å møte en farlig situasjon under vannet. Det er derfor viktig med en god ernæringsguide for dykkere.

Vanligvis består denne ernæringsguiden av et balansert kosthold med flere lette måltider. Dykkere bør forhindre tung fordøyelse for å unngå fordøyelsesproblemer. Dermed finnes det noen matvarer og produkter som de bør eliminere fra kostholdet sitt.

I tillegg er det å kontrollere kolesterolnivået en viktig faktor for disse utøverne. Ved dykking i dypt vann finner vi et veldig høyt atmosfæretrykk som følgelig krever mye av det kardiovaskulære systemet vårt. Det er derfor veldig viktig med et optimalt fungerende hjerte og sunne blodårer.

Dykkere må passe på kolesterolet sitt
 

Viktige matvarer i et kosthold for dykkere

Ernæring for dykkere er ganske forskjellig fra de fleste andre idretter. Karbohydrater er for eksempel sterkt anbefalt for idrettsutøvere som er involvert i denne disiplinen.

Når det gjelder proteiner bør dykkere innta store mengder protein fra fisk, i motsetning til storfekjøtt. Dette skyldes at fisk er mindre krevende for fordøyelsessystemet. Plantebasert protein anbefales imidlertid også, siden det inneholder en god mengde fiber som vil hjelpe fordøyelsen.

Frukt og grønnsaker er også en viktig del av dette kostholdet siden de ikke er tunge. Dykkere bør også drikke mye vann og væsker.

Før og etter dykking

Matvarene som inntas umiddelbart før dykkingen må være så lette som mulig samtidig som de gir nok energi. Du kan for eksempel innta korn, laktose og frukt om morgenen før et dykk.

Jo mer fordøyelsesvennlig frukten er, jo bedre er den. Vi anbefaler pærer, ananas og jordbær. Bananer er også en flott energikilde for dykkere. Etter dykking vil du kunne innta mer tung mat, for eksempel kjeks og brød.

Hva man ikke bør innta når man dykker

All mat og drikke som hindrer hydreringen bør fjernes fra dette kostholdet, spesielt før man skal dykke. Denne listen inkluderer også, men er ikke begrenset til, brus, te, kaffe og selvfølgelig alkohol.

Alkoholholdige drikker er ikke bra for dykkere
 

En annen matvare du bør unngå noen dager før dykking, er belgfrukter som kikerter, bønner og linser. Disse matvarene kan forårsake gasser i fordøyelsessystemet, noe som kan forårsake problemer når du dykker.

Sitrusfrukt er en annen matvare du bør unngå før du dykker, med unntak av ananas. Denne typen frukt kan øke risikoen for oppkast i vannet samt forårsake pustekomplikasjoner.

Søtsaker og annen mat som forårsaker sure oppstøt bør også unngås. I tillegg til å forby visse matvarer bør dykkere sørge for at de hviler godt og unngår å spise rett før et dykk. Det er ikke bra å være i sjøen når kroppen gjennomfører fordøyelsesprosessen.

Dykkere har særegne kostholdsbehov på grunn av den høye risikoen som dårlig næring kan gi mens du er i vannet. Derfor kan god ernæring redusere risikoen for visse hendelser.