Tror du at øl hydrerer kroppen din?

29 desember, 2019
Øl er den mest konsumerte alkoholholdige drikken i verden. Til tross for de stadige advarslene om forbruk av denne typen drikke og risikoen som alkohol innebærer, er det også vanlig å se noen argumenter til fordel for øl. Det er på tide å tydeliggjøre sannheten og finne ut om øl hydrerer kroppen din!

Det er en setning som ofte blir hørt fra innbitte forsvarere av denne drikken og fordelene med den. Er det egentlig sant at øl hydrerer kroppen? Vi analyserer ølets dyder og egenskaper for å evaluere denne teorien.

Gir øl mange mineraler og hydrerer kroppen?

Det er kanskje lett å tro at øl hydrerer kroppen av to forskjellige grunner: det høye innholdet av mineraler og det faktum at det er en væske. Hva er sannheten her? Stemmer det at øl gir så mange mikronæringsstoffer som annonseres?

For å svare på disse spørsmålene skal vi gjøre en veldig enkel øvelse: sammenligne mikronæringsstoffene som er i et glass øl, og de som er i et glass melk.

Øl eller melk.

Mengde mineraler i melk sammenlignet med øl

Vi starter med kalsium. Et glass øl gir 14 mg kalsium sammenlignet med 186 mg i et glass melk. Melk inneholder 13 ganger mer kalsium enn øl.

En annen komponent som vi kan sammenligne er kalium. Dette mikronæringsstoffet er kjent for å være til stede i øl og skiller seg ikke ut for sin tilstedeværelse i melk. Prøv å skrive «øl + kalium» i en søkemotor, og du vil se hundrevis av resultater som berømmer øl for det høye kaliuminnholdet.

Melk hydrerer kroppen.

Selv om det ikke er så kjent, inneholder et glass melk 3,5 ganger mer kalium enn et glass øl. Det er bare 64,75 mg kalium til stede i et glass øl, sammenlignet med 235,5 mg i et glass melk.

Og til slutt fosfor. Ett glass melk inneholder 25,5 mg fosfor, hvor mange milligram tror du øl har? Som et tips, hvis du virkelig vil inkludere fosfor i kostholdet ditt, er de mest anbefalte matvarene sardiner og sjømat.

Et egg skiller seg også spesielt ut for fosforinnholdet. Det har et høyt innhold av dette mineralet i eggeplommen.

Vi har nettopp sett at øl ikke kan betraktes som noe spektakulært på grunn av mineralinnholdet. Bare ved å drikke et glass melk ville vi overgått det. Nå er det på tide å ta opp det andre defensive argumentet om øl, emnet om hydrering.

Effekten alkohol har på kroppsvæsker

Vi vet alle at øl, som all alkohol, øker trangen til å urinere. Dette har en veldig enkel forklaring siden alkohol fungerer med et viktig hormon i prosessen med utskillelse, det antidiuretiske hormonet (ADH).

ADHs funksjon er å hjelpe nyrene til å absorbere vannet som brukes til å løse opp giftige stoffer og avfall som vi trenger å eliminere, og som er til stede i blodet vårt. For denne prosessen bruker kroppen mye vann, men den er ikke villig til å gi slipp på det. For å unngå dette, aktiveres ADH, som sikrer at dette vannet passerer tilbake til kroppen.

Øl.

Hva har egentlig alt dette med alkohol å gjøre? Det er ganske enkelt, alkohol hemmer utskillelsen av det antidiuretiske hormonet, og derfor har alkohol en vanndrivende effekt. Selv om det virker ganske rart, er det veldig enkelt hvis vi slutter å tenke på logisk på det.

Til syvende og sist fører alkohol til at vi mister mer vann samt mineralene som finnes i det raskere. Dette er hovedgrunnen til at vi har et sterkt ønske om å gå på do etter å ha drukket alkohol.

Vi vet allerede at dehydrering og tap av mineraler ikke er bra for muskelgjenoppretting. Derfor er det ikke en god idé å ta en øl etter trening.