Hva er power walking?

1 november, 2019
Power Walking er en av de beste aktivitetene for en komplett kondisjonstrening. I denne artikkelen skal vi fortelle deg alt du trenger å vite for å komme i gang.

Å gå er en av de beste måtene å aktivere kroppen på, og power walking er ideelt for å brenne kalorier. Derfor skal vi her gi deg mer detaljer om en av de beste måtene å trene hele kroppen på, mens du går.

Power walking er en form for rask gange samtidig som du beveger armene som om du trente aerobics. Det er en utmerket måte å trene hjertet og utholdenheten på, samtidig som du styrker resten av kroppen uten risiko for belastningsskader.

Det kan anbefales for alle som sliter med å løpe mens som ønsker å holde seg i form. For å maksimere resultatene av treningen er det bare å svinge armene med albuene bøyd i en 90 graders vinkel.

Hold en rask og tett gange og unngå å svinge for mye på hoftene. Samtidig bør du trekke sammen magemusklene – navlen skal trekkes inn mot ryggraden – for å oppnå maksimal effekt for toning og vekttap.

Kvinne som er ute og går i rask takt

En ny måte å trene på

Power walking er en flott måte å gjøre aerobics relatert trening på ettersom det utføres med en rask rytme som får blodet til å pumpe. Det har også mindre påvirkning på leddene enn de fleste typer aerobics og jogging, samtidig som du forbrenner nesten like mange kalorier. Det er uten tvil en flott måte å trene på om målet er å gå ned i vekt.

Om du ønsker å gå ned i vekt på en sunn måte samtidig som du ønsker å få mer ut av treningen din, kan du prøve å introdusere power walking i din ukentlige treningsrutine. Er du nybegynner anbefaler vi deg å begynne med kortere økter på mellom 20 og 30 minutter.

Når du føler deg klar kan du øke lengden til mellom 45 og 60 minutter. Når du begynner med lengre treningsøkter, vil du også begynne å merke forandringer i utholdenheten samt din generelle fysiske form. Husk at det alltid, uansett treningsform, er viktig å ha gode sko.

Tips for power walking

Her er noen råd du bør ha i bakhodet når du skal begynne med power walking:

1. God oppvarming

Selv om du kanskje tenker at det å tøye ut er en unødvendig aktivitet, så er det faktisk essensielt for å forberede kroppen samt for å unngå skader. Glem altså ikke å varme opp musklene før hver økt med power walking.

2. Hold armene aktive

Aktiver musklene i armene. Bøy hver albue lett og beveg armene mens du går. Dette vil hjelpe deg å øke styrken i overkroppen. Folk innser sjelden at det er armene som kontrollerer farten. Men, jo mer du jobber med armene, jo fortere vil føttene gå.

Par i treningsklær driver med power walking

3. Involver alle muskler

Tenk på alle muskler som er involvert for å få en god holdning, inkludert magemusklene. Dette vil holde kroppen strak og bekkenet i riktig posisjon; balansert og vendt framover. Vær oppmerksom på at du bruker alle musklene når du går. Skuldrene skal være avslappet, men du skal bevege armene i takt med bena og holde takten. Bøy albuene lett og vri på dem mens du går.

4. Gå naturlig

De fleste har en tendens til å ta lengre skritt samtidig som de øker farten, men dette vil gjøre treningen mindre effektiv. Derfor bør du streve etter å ta naturlige skritt når du driver med power walking.

5. Bruk hoftene under power walking

Ved å vende hoften framover mens du beveger deg vil det fremste benet være rett mens foten bøyer seg og hælen rører bakken. Dette vil øke fleksibiliteten i hoften og hjelpe deg å akselerere uten å belaste den nedre delen av ryggen.

power walking

6. Variasjon øker motivasjonen for power walking

Planlegg gåturen din slik at du kjenner den godt. Det blir mer interessant hvis det er en sirkulær rute og enda bedre om den går gjennom en park. Planlegg to eller tre forskjellige ruter med ulike distanser slik at variasjonen i omgivelsene kan hjelpe motivasjonen.

Før vi avslutter vil vi bare minne om at power walking er en av de beste aktivitetene for å brenne kalorier. Ikke glem at du bør begynne rolig og i et komfortabelt tempo. Så kan du heller øke takten i det du begynner å komme i form. Du vil snart oppdage at farten kommer til å øke av seg selv som en naturlig utvikling av treningsrutinen din. Vi er overbevist om at du kommer til å merke fordelene med power walking etter bare noen få økter!