Intensiv kardio for å brenne fett raskere

1 juli, 2019
Intensiv kardio kan hjelpe oss å brenne fett, men ikke glem at fysisk aktivitet må kombineres med et tilstrekkelig kosthold.

Blant målsetningene for de som blir medlemmer på et treningssenter er det å gå ned i vekt den vanligste. Og intensiv kardio er uten tvil det beste alternativet for å forbrenne fett.

Men, før vi gir oss i kast med treningen og fettforbrenningen så kan vi ikke ignorere at fett og kalorier er kroppens fremste kilder til energi.

Det finnes også de som ønsker å redusere midjemålet raskt, uten å ta hensyn til at dette er en prosess som krever daglig fysisk trening.

Hva er intensiv kardio?

Intens kardio-trening inkluderer all fysisk aktivitet som er utformet med målet om å øke antall hjerteslag per minutt i en kort periode. Dette er rutiner som bør gå hånd i hånd med styrketrening for å unngå å bli pløsete, en mulig konsekvens av vekttap.

På et treningssenter er det best å praktisere intens kardio-trening med maskiner. Blant alle disse maskinene så er det to som skiller seg fra mengden: Ellipsemaskinen og den stasjonære sykkelen.

Tid for å sykle

Treningssykkelen tilbyr en rekke fordeler for kroppen vår. På en times trening kan du forbrenne mellom 450-830 kalorier, opp til fire ganger mer enn hva vi forbrenner når vi går.

Du kan oppnå lignende resultater med en vanlig sykkel. Flere av bevegelsene som du kan utføre på en ellipsemaskin og stasjonær sykkel ligner mange av de du gjør når du løfter vekter. De tillater oss å beholde og til og med styrke muskulaturen vår samtidig som vi forbrenner fett.

Trening for alle

Den vanligste formen for trening er å gå. En form for trening som vi kan begynne med uten oppvarming eller erfaring fra andre typer av fysisk aktivitet. Tvert imot kan det være en flott oppvarming for andre treningsformer, spesielt om man ikke er spesielt godt trent.

Å løpe eller jogge er to andre sunne alternativer, selv om de krever mer innsats og erfaring. Å hoppe tau er det ideelle valget når hverdagen eller dårlig vær gjør utendørsaktiviteter vanskelige.

Andre fine sporter er fotball og basket ettersom de på lik linje med kampsport og boksing krever konstant bevegelse. Selv om dette er sporter hvor konkurranseelementet spiller en stor rolle, får man også en rekke fordeler fra de harde treningsøktene de ofte innebærer.

HIIT-trening: høy intensitet med maksimalt resultat

Disse rutinene tar konseptet om intensiv kardio til et helt nytt nivå. Selv om vi ser på resultatene av tradisjonell trening som positive, har intervalltrening vist seg å være enda mer effektivt for å forbrenne fett.

HIIT-rutinene er en kombinasjon av perioder med svært kontrollerte bevegelser med mye intensitet, samt perioder med avslapping og mulighet for å hente inn nye krefter. Resultatet er en fantastisk forbedring av kroppens evne til å oksidere fett.

På grunn av intensiteten er det ikke lurt å gå fra en stillesittende livsstil til å utføre disse øvelsene. I stedet bør du begynne langsomt, og ha en progressiv utvikling i dialog med medisinsk personale.

Fordelene med intensiv kardio-trening

Det er ikke lett å eliminere det overflødige fettet som blir liggende inneklemt mellom muskelvevet. Med intensiv kardio oppnår du mye mer enn å bare redusere tallene på vekten. Det optimerer hjerte- og lungefunksjonene våre, er effektivt for å redusere stressnivået samt forbedre søvnkvaliteten.

I tillegg forebygger det helsetilstander som diabetes og høyt blodtrykk samtidig som de holder kolesterolet under kontroll.