Tren forskjellige muskler på treningssykkel

12 februar, 2019
Treningssykler er noen av de beste maskinene som finnes på treningssenteret og populariteten til spinning-gruppetimer har flydd i været som et resultat. Lær om hvilke muskler du trener på treningssykkel.

Uansett om du prøver å gå ned i vekt, trene beina, setemusklene eller andre kroppsdeler, er det en flott løsning å trene på treningssykkel.

Muskler du kan trene på treningssykkel

Hjertemuskelen har alltids godt av en god treningsøkt. Å ha et sunt og aktivt hjerte gjør at du føler deg bedre og forbedrer livskvaliteten din. Men utenom hjertet, kan man også trene musklene i både underkroppen og overkroppen på treningssykkel.

I den nedre delen av kroppen er lårmusklene de som drar nytte av denne øvelsen, ettersom de konstant jobber hver gang du tråkker på pedalen. I tillegg til lårmusklene, trener du også setemusklene.

En dame på en spinning sykkel.

Soleus-muskelen, som er lokalisert på baksiden av leggene, får også en god trening av å tråkke på treningssykkel. Som vi forklarte tidligere, jobber også treningssykler på overkroppen, selv om dette er i mindre grad.

Ved å bruke ryggen og magemusklene, kan du opprettholde riktig positur; glem derfor ikke å trene disse!

Armmusklene på for- og baksiden (triceps og biceps) er veldig viktig i sykling også. Du bruker disse for å få større motstand når du står og tråkker.

Å trene på treningssykkel

Når man begynner å trene, vil man vanligvis håpe på å se forandringer i kroppen innen få dager. Dette hjelper med å holde oss motivert og med øyet på ballen. Men når man starter med å trene på treningssykkel, trenger man å trene konsekvent i minst fire uker. Dette gir tid til å merke en større utholdenhet i øktene, i tillegg til å få veltrente bein.

Dersom du opprettholder syklingen i to eller tre måneder, vil du legge merke til større muskelmasse og mindre fett. Du får et mer atletisk utseende.

Dame som trener på treningssykkel.

Økt på treningssykkel for å gå ned i vekt

Dersom du vil gå ned i vekt, er nøkkelen til suksess en treningssykkel. Én måte å oppnå målene dine er å tråkke på pedalene i lengre tidsperioder; dette vil få opp pulsen. Du kan også prøve å variere hastigheten og trene i kortere intervaller.

Nedenfor er forslag til en fireminuttersøkt på treningssykkel:

  • De første tyve sekundene tråkker du stående med høy hastighet.
  • Hvil i ti sekunder.
  • Tråkk med høy hastighet (som tidligere) i ytterligere tyve sekunder.
  • Hvil i ti sekunder til.
  • Tråkk i tyve sekunder til, stående og med høy hastighet og hvil etterpå i ti sekunder til.

Gjenta disse intervallene frem til du har fullført trening på til sammen fire minutter. Denne økten vil hjelpe deg med å forbrenne fett og gå ned i vekt raskt.

Spinningtime på treningssykkel.

Fordeler med treningssykkel

Forbedrer fordøyelsen: Dersom du tar deg tid til å tråkke på pedalene hver dag, i tillegg til å ha et sunt kosthold som inkluderer massevis av vann, vil du kunne dra nytte av en bedre fordøyelse.

Si adjø til stresset: Generelt sett kan trening hjelpe deg med å bli kvitt spenninger og stress.

Passer bra sammen med andre aktiviteter: Når du sykler, kan du gjøre andre aktiviteter også, som å lese eller høre på musikk.

Trygg maskin: Fordi det er en stasjonær maskin, er den ingen reelle farer, som å ramle.

Forbrenner fett og trener beina og setemusklene: Dette er de best kjente fordelene med å trene på treningssykkel.

Alt i alt er treningssykkel et godt alternativ for å trene komfortabelt hjemmefra mens du trener mange forskjellige muskler på én og samme tid. I tillegg, og som vi har forklart ovenfor, kan en treningssykkel gi deg så mange fordeler.