Fordeler med sittende roing med manualer

3 juli, 2019
Selv om dette vanligvis ikke er den mest berømte øvelsen, er sittende roing med manualer en svært effektiv øvelse. Bli kjent med hvordan du kan styrke skuldrene og tricepsene med denne fantastiske øvelsen.

Hver eneste øvelse som vi gjennomfører på et treningsstudio vil ha sine spesifikke fordeler. I denne artikkelen vil vi fortelle deg om treningsøvelsen sittende roing med manualer. Du vil finne ut hva som er positivt med denne øvelsen.

Hva er sittende roing med manualer?

Denne øvelsen er en del av treningsrutinen til mange mennesker. Hovedsakelig gjelder dette for personer som ønsker å oppnå en større muskelmasse i armene, som tricepsene, og for de som vil styrke skuldrene.

Med sittende roing med manualer vil man trene ulike muskler. Dette er fordi det er en kompleks øvelse hvor man vil jobbe med store deler av overkroppen. Ved å gjennomføre sittende roing med manualer vil man styrke følgende: deltoidmuskelen, trapesmuskelen, underarmene, den øvre delen av ryggen, innsiden av underarmen, musculus serratus anterior og musculus teres major (også kalt den store runde muskelen).

For å gjennomføre treningsøvelsen sittende roing med manualer vil man, som du kanskje allerede ha gjettet, trenge to manualer. En for hver hånd. Håndflatene dine bør peke «innover». Det vil si, mot overkroppen din.

Bøy deretter knærne og len brystet ditt fremover. Bøy hoftene litt. Det er svært viktig at du ikke legger press på ryggraden din. Faktisk er dette en øvelse som ikke anbefales for personer som har problemer med korsryggen, ryggraden eller den øvre delen av ryggen.

Du er nødt til å sørge for at ryggen din forholder seg så nær en 90° vinkel til gulvet som overhodet mulig. Sørg også for at hodet ditt alltid holdes høyt, mens du retter blikket ditt fremover. Når du starter denne øvelsen skal manualene «henge» ned ved siden av kroppen.

Løft deretter manualene oppover, mens du inhalerer luft. Albuene dine bør gå over skuldrene. Hold denne posisjonen i et par sekunder. Strekk deretter armene langsomt ut, samtidig som du puster ut.

Hva er fordelene med sittende roing med manualer?

Denne øvelsen har mange fordeler og det er nettopp derfor den ofte blir brukt som en del av treningsrutinene på treningsstudioer. For det første, vil denne øvelsen sørge for at kroppen lager muskelfiber i brystet og skuldrene. Av denne grunn er dette en øvelse som blir brukt av bodybuildere og personer som ønsker å øke og markere musklene sine. Andre fordeler med treningsøvelsen sittende roing med manualer er følgende:

1. Sørger for hypertrofi

Hvis du er ute etter å få svært markerte muskler, som for eksempel bodybuildere, er dette en øvelse som ikke bør mangle fra treningsøktene dine. Det positive med denne øvelsen er at den jobber med armene dine på en spesifikk og uavhengig måte. Bevegelsene er langsomme og du vil raskt kunne se resultater.

Kvinne trener med manualer.

2. Korrigerer usymmetriske bevegelser

For å fullføre denne øvelsen, vil du trenge å løfte og senke armene samtidig. Kanskje kan dette virke forholdsvis lett, men det er faktisk ikke så enkelt. Usymmetriske bevegelser er svært vanlig hos personer som trener. Dette er fordi vi alle har en side som er «sterkere» enn den andre.

Når du gjennomfører øvelsen sittende roing med manualer, vil du trenge å jobbe med begge armene samtidig. De vil begge bli markerte. Slik vil du kunne korrigere usymmetriske bevegelser som du oppdager i muskulaturen din.

3. Sittende roing med manualer vil bedre balansen din

For å gjennomføre denne øvelsen, trenger du å bøye overkroppen din fremover og holde den der i noen sekunder. Ettersom denne øvelsen samtidig krever at du løfter vekt ved hjelp av manualer, er kroppen din nødt til å jobbe med balansen. Hvis ikke vil man kunne «tryne».

Til forskjell fra andre treningsapparater eller trening med vektstang, vil øvelser som inneholder to manualer være perfekte for å gjennomføre balanserte og rytmiske bevegelser.

4. Den tillater større bevegelser

Med øvelsen sittende roing med manualer, vil du klare å styrke en rekke ulike bevegelser. Du vil få mer styrke, mer fleksibilitet og du vil jobbe med et spesifikt område av kroppen din. I starten vil du kanskje ikke klare å løfte disse vektene så høyt, men gjennom øvelse vil du til og med kunne fortsette å løfte armene uten å bli sliten.

Bevegelsene i armene dine vil bedre seg med tiden. Dette vil også hjelpe deg å yte bedre i andre øvelser som omhandler armer. Dette kan enten være øvelser med manualer, med en vektstang eller med treningsapparater.

Bilde av kvinne, manual og drikkeflaske.

5. Du vil bli sterkere med øvelsen sittende roing med manualer

Sist men ikke minst, er en av de beste fordelene som kan knyttes til denne øvelsen at du stadig vil klare å løfte tyngre vekter. Nøkkelen her vil være sterke skuldre..og det sørger definitivt denne øvelsen for! I tillegg isolerer den spesifikke muskler. Den genererer også en imponerende stimulering av muskelfibrene.

Det finnes definitivt nok motiver for å legge til øvelsen sittende roing med manualer i treningsprogrammet ditt. Rådfør deg med en trener hvis du har noen spørsmål. Han eller hun vil kunne hjelpe deg med å utføre denne øvelsen på en korrekt måte.