Fordelene ved å drikke alkalisk vann

04 mars, 2020
Lær om de vitenskapelig støttede fordelene ved å drikke alkalisk vann.
 

PH-nivåene i vann er et resultat av mineralene i vannet. Alkalisk vann går gjennom en ioniseringsprosess som gir et pH-nivå som er større enn syv. Det har dermed et nøytralt pH-nivå da det overstiger syrenivået. Har du hørt at det er bra å drikke alkalisk vann? Her skal vi gi deg svaret!

Media og markedsføring har tilskrevet alkalisk vann mange positive fordeler takket være den antatte avgiftende effekten. Disse teoriene hevder at det til og med kan forhindre visse sykdommer som kreft, men stemmer dette?

Påståtte fordeler om å drikke alkalisk vann

Tilhengere av alkalisk vann sier at det hjelper kroppen med å eliminere giftig avfall. Som et resultat spiller det en viktig rolle innen homeostase i tillegg til å rette opp og regulere syrebase-balansen.

De hevder også at vannets tilstand er en antioksidant og at det reduserer produksjonen av frie radikaler samtidig som det fremmer cellulær regenerering. I følge disse påstandene vil det å drikke alkalisk vann regelmessig bidra til å forhindre tegn på aldring.

Det er også de som hevder at dette vannet hjelper med å bekjempe osteoporose. Å eliminere sure rester betyr å eliminere sur urinsyre samt andre komponenter gjennom urinen. I sin tur bidrar det til å forhindre osteoporose samtidig som det fjerner oppsamlet kalsium i de sure restene.

mann drikker på trening
 

Bevisene, eller mangelen på bevis, bak påstandene

I nyere vitenskapelig litteratur finner man ingen studier som støtter helsefordelene ved alkalisk vann. Videre er det noen som anbefaler å ikke drikke det regelmessig på grunn av det høye innholdet av visse mineraler.

Det finnes imidlertid noen typer lett mineralvann som kan være fordelaktige for problemer som nyrestein. Disse fordelene kommer ikke fra pH-nivået, men heller fra tilstedeværelsen av visse mineraler.

På en annen side har alkalisk vann noen vitenskapelige fordeler. Du kan bekjempe sure oppstøt takket være den nøytraliserende effekten.

Vannet kan øyeblikkelig nøytralisere pepsin samt deaktivere effekten av det. Som et resultat kan de som lider av sure oppstøt oppleve lindring.

Hvordan tilberede alkalisk vann?

Det er ganske enkelt å lage alkalisk vann hjemme. En enkel oppskrift er å koke opp vann før du lar det kjøle seg ned igjen. Et annet alternativ er å tilsette en spiseskje natron til et glass vann.

Begge metodene vil gi deg vann med et pH-nivå på over 7.3, som er minimumskravet for å bli vurdert som alkalisk.

Drikkbart vann

Uansett om alkalisk vann faktisk tilbyr helsefordeler eller ikke, bør alle si seg enige om at det er avgjørende å drikke vann. Mange vannforsyninger over hele verden inneholder fremdeles mikroorganismer eller blir ikke behandlet i det hele tatt. Utrygge vannkilder øker risikoen for å lide av mange mage/tarmsykdommer.

Du bør sørge for at vannet du drikker er behandlet skikkelig. Selv om flaskevann er trygt, er ikke vann fra springen trygt å drikke i alle land.

 
kvinne drikker vann

Om du er usikker på en vannkilde er det tryggere å ikke drikke det. Beskytt deg selv mot risikable giftstoffer og infeksjoner.

Konklusjoner om å drikke alkalisk vann

Studier har ikke vist flere helsemessige fordeler ved å drikke alkalisk vann bortsett fra å bekjempe magesyre og sure oppstøt. Igjen skyldes dette den nøytraliserende kvaliteten det har mot pepsin og magesyrer. Uansett tilfelle er det ingen vitenskapelige bevis bak forebyggingen av kreft eller påstandene om antioksidanter.

Videre er det ikke anbefalt å drikke det regelmessig da det har et høyt mineralinnhold. Det er imidlertid viktig å drikke normalt, trygt vann for å opprettholde en sunn livsstil.

Flaskevann er et trygt alternativ som kan holde deg sunn på ferie. I tillegg bør du unngå å drikke fra offentlige drikkefontener eller fra springen om du er i tvil om kvaliteten på vannet.

 
  1. Koufman JA., Johnston N., Potential benefits of pH 8.8 alkaline drinking wáter as an adjunct in the treatment of reflux disease. Ann Otol Rhinol Laryngol, 2012. 121 (7): 431-4.
  2. Bylund J., Toljander J., Lysèn M., Rasti N., Enggvist J., Simonsson M., Measuring sporadic gastrointestinal illness associated with drinking water – an overview of methodologies. J Water Health, 2017. 15 (3): 321 – 340.