Slik går du ned i vekt uten å påvirke ytelsen

Vekt er en viktig del av helsen din. Å være overvektig eller lide av fedme kan være veldig skadelig for velværet ditt. Å være undervektig for alderen og høyden din er heller ikke bra for kroppen. I denne artikkelen skal vi ta en titt på hvordan du kan gå ned i vekt uten å påvirke ytelsen din.
 

Idrettsutøvere og fitnessentusiaster ønsker ofte å gå ned i vekt for å forbedre ytelsen og utseendet sitt. Noen ganger gjør de imidlertid ikke dette på riktig måte. Det kan faktisk være vanskelig å gå ned i vekt uten å påvirke ytelsen. Her skal vi ta en titt på hvordan du kan gjøre nettopp dette.

Å gå ned i vekt kan ha en innvirkning på idrettsprestasjonene dine samt svekke musklene dine. Når det er sagt er det viktig å først avgjøre hva vekten din skal være. Å gå ned i vekt i tide og utide er ikke en god ting.

Du bør gjøre det på en måte som vil føre til et sunt vekttap. Hvis du ønsker å gå ned i vekt ved å redusere mengden kroppsfett er du nødt til å huske at muskler veier mer enn fett. Du må derfor beregne kroppsfettprosenten din og jobbe deretter.

Problemet med å gå ned i vekt er at folk flest gjør ting de tror vil hjelpe dem raskt. Med andre ord gjør de ikke tingene som virkelig vil hjelpe dem ned i vekt uten å påvirke ytelsen og muskelmassen deres.

 

Å følge strenge dietter der mengden mat reduseres eller du unngår å spise mat som kroppen din trenger kan være svært skadelig. Å følge et strengt og lite kjent kosthold vil bare gjøre ting verre.

En kvinne på et treningsstudio og en kvinne på en vekt

Slik går du ned i vekt uten å påvirke ytelsen din

Å gå ned i vekt innebærer ofte slanking eller å kutte ut visse matvarer. På den ene siden er det sant at du bør unngå å spise sukkerholdige produkter og følge et balansert kosthold. På den andre siden er du nødt til å gjøre mer enn å redusere mengden mat du spiser for å gå ned i vekt. For idrettsutøvere kan det å endre matvaner på feil måte skade ytelsen.

Ønsket om å gå ned i vekt er ganske vanlig, så hvis du ønsker å gjøre det bør du gjøre det riktig. For at vekttapet skal være effektivt og ikke skade fitnessnivået ditt kan du prøve å:

  • Snakke med en kostholdsekspert: det beste alternativet er å alltid snakke med en ekspert. En kostholdsekspert kan fortelle deg hvilke vaner du bør begynne med og hvilke matvarer du skal spise. De tar også hensyn til det fysiske aktivitetsnivået ditt.
  • Ikke spise for lite: hvis du brått begynner å redusere porsjonene dine vil kroppen din lagre mer fett. Dette er fordi kroppen er vant til å spise en viss mengde mat. Å endre dette fra en dag til den neste får hjernen til å tro at du sulter kroppen din.
  • Ikke følge rare dietter; med andre ord, ikke gå på en diett som ødelegger balansen mellom mikronæringsstoffer du bør få i deg. Videre er det ikke en god idé å følge en diett som en kostholdsekspert eller helsepersonell ikke ville anbefalt.
 

Idrettsprestasjoner og vekttap

Uforsvarlig og uansvarlig vekttap kan påvirke idrettsprestasjonene dine på en negativ måte. Først og fremst vil det å gå ned i vekt ved å følge en diett som ikke er laget for idrettsutøvere bare gjøre ting verre. Her skal vi fortelle deg hvorfor:

  • Du forbrenner muskler. Når du går ned i vekt gjennom et dårlig kosthold og trening vil musklene dine gjennomgå en kompleks prosess. Kroppen din reagerer på lave glukosenivåer ved å bryte ned proteinet fra muskelmassen.
  • Tretthet og svimmelhet. Å ikke spise godt destabiliserer nivået av næringsstoffer og vitaminer kroppen din trenger for å holde seg i god stand. Hvis du trener på denne måten kan du bli trøtt og svimmel; det kan også få deg til å besvime.
  • Konsentrasjonsmangel. Hvis du lar kroppen din være sulten mens du følger et strengt kosthold vil du forbli ukomfortabel og ikke være i stand til å konsentrere deg under treningsøkten.
Å gå ned i vekt uten å påvirke ytelsen

Logisk sett påvirker alle disse faktorene måten du utvikler deg på. Å være sliten, distrahert og svak er ikke verdt det uansett hvor mye du veier. Snarere er ytelsen din det som betyr noe.

 

Du bør derfor snakke med en kostholdsekspert for å ikke risikere helsen din. Spør dem hvordan du kan gå ned i vekt uten å påvirke ytelsen din. Det er bedre å gå ned i vekt på riktig måte slik at du kan glede deg over treningen uten problemer.

  • Nouvenne, A., Ticinesi, A., Morelli, I., Guida, L., Borghi, L., & Meschi, T. (2014). Fad diets and their effect on urinary stone formation. Translational Andrology and Urology. https://doi.org/10.3978/j.issn.2223-4683.2014.06.01
  • Smith, S. R. (2009). A Look at the Low-Carbohydrate Diet. New England Journal of Medicine. https://doi.org/10.1056/NEJMcibr0908756
  • Denke, M. A. (2001). Metabolic effects of high-protein, low-carbohydrate diets. American Journal of Cardiology. https://doi.org/10.1016/S0002-9149(01)01586-7
  • Mullin, G. E. (2010). Search for the optimal diet. Nutrition in Clinical Practice. https://doi.org/10.1177/0884533610385705