Slik kan du gå ned i vekt raskere

1 april, 2019
Mange mennesker vil gå ned i vekt så raskt som mulig og på en sunn måte. Selv om dette er vanskelig, kan vi oppnå det hvis vi gjør ting riktig.

Å gå raskt ned i vekt og oppnå en perfekt kropp er mange menneskers drøm. Det ideelle ville være å nå dette målet uten å gi opp og spise, eller i det minste bare redusere inntaket av visse matvarer. Dette er ikke en utopi. Med dedikasjon, disiplin og viljestyrke er det faktisk fullt mulig.

Mirakler eksisterer ikke

Det er heller ikke et spørsmål om magi, i det minste ikke når man henviser til dietter. Å bruke bare bestemte matvarer og eliminere helt andre vil ikke nødvendigvis løse problemet med å være overvektig. Og definitivt ikke gå ned raskt i vekt.

Ikke slutt å spise for å gå ned i vekt raskere

Hvis målet ditt er å gå ned i vekt er det mot sin hensikt og radikalt redusere mengden mat som du konsumerer. Det samme gjelder bevisst å hoppe over måltider. Fremfor alt er det en feil å droppe frokost om morgenen.

Unngå å gjøre feil i dietten.

Konsekvensene av å stoppe å spise kan være svært negative. Fra anemi og andre ernæringsmessige mangler, til å bli overvektig (akkurat det du vil unngå). Menyen din bør planlegges med nøye vurdering. Ikke alle mennesker er like eller har samme diettbehov.

For noen mennesker betyr det ikke engang å redusere størrelsen på daglige rasjoner ved å opprettholde den ideelle vekten. Den viktigste faktoren er å bare bruke ingredienser av beste kvalitet. Det er nødvendig å innta et minimumsnivå (helst null) av mettet fett eller sukker og raffinert mel.

Mat å unngå

Det finnes produkter som ikke faller inn i kategorien av sunne matvarer. De er ingen fordel for kroppen i det hele tatt, og faktisk gjør de ofte mer skade enn godt.

Eksempler på hva du skal unngå er: brus, iskrem, desserter og industrielt tilberedte godbiter. Unngå også bearbeidede produkter, frosne og ferdigpakkede produkter – fra kjøtt til grønnsaker.

Karbohydrater er ikke fienden når du vil gå ned i vekt raskt

Faktisk er karbohydrater  en viktig del av genereringen av energi som kroppen krever for en velfungerende funksjon. Men for å møte målet om å gå ned i vekt så fort som mulig, er det noen poeng å vurdere.

På den ene siden bør forbruket av komplekse karbohydrater oppmuntres så langt som mulig siden de også gir fibre, vitaminer og mineraler. De hentes fra belgfrukter, hele korn og grønnsaker som squash og brokkoli.

Ikke overse enkle karbohydrater. Faktisk er forbruket av disse spesielt anbefalt før du trener, eller i en forberedelsesperiode for trening. Disse karbohydratene finnes i frukt av god kvalitet, naturlig juice, sjokolade eller naturlig yoghurt.

På den annen side, for å holde en balansert figur er det viktig å ikke glemme kaloriene. Nøkkelen er å brenne flere kalorier enn du forbruker hver dag. Ellers vil overskuddet ende opp med å bli omgjort til fett som vil akkumulere i vevet. I den forstand er det viktig å øke stoffskiftet.

Få i gang stoffskiftet.

Hvordan akselerere stoffskiftet?

For å øke stoffskiftet er det første trinnet å øke proteininntaket. Med denne ideen i tankene er egg den beste maten. Kanel favoriserer også rask assimilering av sukker, og noen nøtter spiller også en viktig rolle.

Fysisk aktivitet og et balansert kosthold: en viktig kombinasjon for å gå ned i vekt

Vanen med et balansert kosthold omfatter ikke bare å gi kroppen alle de essensielle næringsstoffene på en balansert måte. Det er ikke enkelt å utelate alt som er skadelig, eller produkter der ernæringsmessige bidrag er svært lavt.

For å få et balansert kosthold må vi også unngå å hoppe over måltider og bare spise det som er nødvendig for å føle oss fornøyd. En annen grunnleggende detalj som vi trenger å huske: opprettholde riktig hydrering.

Alt ovenfor må kombineres med vanlig fysisk aktivitet; For å gå ned i vekt og tone musklene må vi gjøre grunnleggende øvelser som knebøy, situps eller pullups. Som alltid er det ideelle scenariet å utøve en sport som gir deg glede og nytelse.

Raske mål: en god idé?

Når det gjelder å gå ned i vekt eller gjenvinne fysisk kondisjon er det en god motivasjon å sette kortsiktige mål. På denne måten kan du holde nøyaktig kontroll over prosessen uten å måtte vente i noen måneder for å se resultatene.

Husk at målene dine må være realistiske. Det er ikke det samme å vurdere å redusere vekten med 1 eller 2 kilo i uken, som det er å ta sikte på et tosifret tall på vekten samme tidsperiode.

«Du bommer garantert på 100% av alle skuddene du ikke prøver på.»
-Wayne Gretzky-