Kondisjonstrening for å få vaskebrettmage

27 februar, 2019
Sykler, tredemøller og aerobiske øvelser utgjør en perfekt kombinasjon for å nå ditt mål om å få vaskebrettmage. I tillegg til å styrke magemusklene, vil de også hjelpe med å bygge utholdenhet for flere repetisjoner.

Å få vaskebrettmage er direkte tilknyttet å forbrenne kalorier. Husk at denne delen av kroppen har en tendens til å hope opp fett. Derfor kan man ikke få fantastiske magemuskler uten å gjøre kondisjonstrening. 

Se ikke lenger enn tredemøllen

Den beste måten å bli kvitt de stae kiloene og få vaskebrettmage, er å bruke de største musklene vi har: musklene i beina. Tredemøllen tilbyr forskjellige hastigheter og har til og med en sikkerhetsklips. Det kommer an på personlig form og utholdenhet, men 20 til 60 minutter på tredemøllen vil hjelpe med å gå ned i vekt.

Det er svært fordelaktig å starte enhver treningsøkt med løping. Det er én av nøklene til å komme i form og bygge opp en kropp som er velbalansert når det kommer til vekt. Du trenger å starte øktene med en oppvarming, før du bygger opp til sprint-hastighet.

Utfordre deg selv med å hoppe tau

Ved å hoppe tau kun noen få minutter, vil du aktivere nesten alle musklene i kroppen din. Det beste er at det er flere måter å øke intensiteten. Økten nedenfor kan sikre deg en trening for hele kroppen:

  • Føttene samlet: Dette er den grunnleggende posisjonen når man hopper tau. Hopp med føttene samlet, og ikke glem å slappe av i anklene! Dette vil hjelpe dem med å dempe støtet som føttene dine får når du kommer ned på bakken. Fem minutter er mer enn nok for å hjelpe med å styrke utholdenheten som du trenger.
Kondisjonstrening for å få vaskebrettmage.

  • Hoppe på én fot: Denne andre øvelsen på listen er reservert for når du føler deg komfortabel med å hoppe tau. Hopp tau stående på kun ett bein, og bytt deretter hvilket bein du står på. Dette vil hjelpe med å styrke hvert bein.
  • Løfte hælen: Intensiteten til denne treningsøvelsen øker når du sparker hælene opp, nærmere setemusklene. Ved å gjøre dette, blir hoppene hardere og kroppen din må jobbe for å holde balansen.

Romaskin: En alliert for å få vaskebrettmage

Roing er kanskje designet for ryggen, men det kan også trene andre deler av kroppen. Hver gang du ror, vil kjernemuskulaturen holde styrken for å opprettholde riktig positur. Derfor vil roing alltid trene magemusklene dine også.

Poenget med roing er ikke å forflytte mye vekt; dersom dette hadde vært tilfeller, ville man endt opp med en helt annen trening. Når man ser på roing i et videre perspektiv, krever det faktisk at musklene sammentrekkes på en lignende måte som tradisjonelle mageøvelser. Man kan gjøre det til en kondisjonstrening ved å ro med repetisjoner.

Sykkelen er din beste venn

Å sykle er en flott måte å forbrenne fett på en måte som er både komfortabel og spesifikk. Derfor er spinning så populært! Nå for tiden finnes det til og med spinningøkter som trener overkroppen.

Førtifem minutter med tråkking kan hjelpe oss med å forbrenne opp til 500 kalorier. De gode nyhetene er at magemusklene, beinmusklene og setemusklene, er områdene som virkelig får en god trening fra sykling.

Å gå en tur i parken er en fin idé, men å trene på en treningssykkel hjelper med å bygge utholdenhet ved tråkking. Dersom man står opp på sykkelen, kan man også dra nytte av en trening for setemusklene.

Noen aerobiske øvelser for å forbrenne kalorier

For å forbrenne kalorier effektivt, vil disse aerobiske øvelsene hjelpe deg:

  • Boksing eller MMA-trening: Å slå eller sparke til en konstant, kontrollert rytme, vil få deg til å svette. Snuingen og treningsposisjonene vil også holde deg i konstant bevegelse. Dersom du har en liten boksesekk, kan du også styrke musklene dine.
Kondisjonstrening for å få vaskebrettmage.

  • Armhevinger: Generelt sett kan du gjøre mange forskjellige repetisjoner av armhevinger når du har bygget opp nok styrke i armene dine og overkroppen. Et sett på 20 repetisjoner vil være nok til å forbrenne fett.
  • Froskehopp: Froskehopp er flott for å gå ned i vekt. Enhver form for hoppeøvelser er veldig effektivt.

For å konkludere, trenger du å forstå den maksimale prosenten av kroppsfett som du må ha for å få vaskebrettmage. For menn er dette 10 prosent, og for kvinner er det 18 prosent.