Fordelene med CrossFit for ditt treningsnivå

CrossFit er en disiplin som kombinerer en mengde øvelser som konstant varieres og utføres i høy intensitet. I dag skal vi snakke om hvordan CrossFit kan forbedre den fysiske tilstanden din på kort tid.
 

Nå for tiden er CrossFit en av de mest populære fysiske aktivitetene rundt om i verden. I de siste årene har denne typen treningsøkter med høy intensitet vokst veldig mye. Vi skal derfor dekke noen av fordelene med CrossFit for helsen og den fysiske tilstanden din i dagens artikkel.

Hva er CrossFit?

CrossFit er basert på utførelsen av konstant varierte øvelser utført med høy intensitet, ofte over kortere perioder. Det består av forskjellige bevegelser fra et bredt utvalg disipliner, som olympiske løft, styrkeløft, gymnastikk og triatlon.

CrossFit utføres i en boks. Boksen er en viktig del av CrossFit-merkevaren og er hvor man utfører rutinene eller WoD (Workout of the day – dagens treningsøkt). Disse treningsøktene er ganske korte og inkludere veldig varierende bevegelser som vanligvis utføres i ganske høy intensitet.

De høye virkningene av eksplosiv aktivitet har gitt CrossFit et rykte om å være en svært skadelig disiplin. Dette er fordi det å utøve avanserte øvelser med dårlig teknikk og høy intensitet kan være svært skadelig for leddene.

Ved å lære seg hver bevegelse godt og ha rolige fremskritt, kan du imidlertid forhindre mulige skader.

 

Fordelene med CrossFit for treningsnivået ditt

Når vi forstår at enhver idrett som praktiseres regelmessig vil ha en stor påvirkning på kroppen og helsen vår, har CrossFit visse særegenheter som lar oss forbedre noen evner mer enn andre.

Selv om dette er en aktivitet som presenteres som en måte å forbedre alle fysiske egenskaper på, er sannheten at CrossFit fremmer utviklingen av visse evner over andre.

Fordelene med crossfit

Fordelene med CrossFit: en økning i aerob og anaerob utholdenhet

Avhengig av dagens rutine, kan CrossFit forbedre aerob eller anaerob utholdenhet.

Aerob utholdenhet er den typen trening som lar oss holde ut en øvelse med lav intensitet over en lengre periode. Denne typen motstand avhenger av oksygentilførselen av muskelcellene. Å praktisere øvelser som roing, hoppetau eller løping i en rolig fart stimulerer vår aerobe kapasitet, spesielt på et kardiorespiratorisk nivå.

På den andre siden lar anaerob resistans oss holde ut kortere perioder med veldig høy innsats. Musklene klarer derfor å fungere med energien gitt til dem av aerobe veier. Dette betyr at du bruker oksygen fra lungene. Øvelser som burpees eller olympiske løft lar oss øke hvor lenge vi klarer å opprettholde høy intensitet.

 

Utvikler styrke

Fordi det bruker et utvalg av styrketreningsbevegelser, kan CrossFit hjelpe oss å opprettholde utrolige styrkegevinster. Hvis du følger en skikkelig treningsplan vil du bygge muskler over hele kroppen.

Med CrossFit fokuserer du hovedsakelig på å styrke bena, fordi treningen består av et bredt utvalg av knebøy utført sammen med øvelser som markløft.

Fordelene med CrossFit: forbedret fleksibilitet, koordinasjon og propriosepsjon

Mange øvelser innen CrossFit krever at du utfordrer koordinasjonen og fleksibiliteten din, spesielt for nybegynnere innen sporten.

Med riktig tid og trening vil du imidlertid kunne gjennomføre mer avanserte øvelser som muscle-up i ringer, dobbelt hoppetau eller pike push-ups. Hold deg til treningen og du vil snart se resultater!

Forbedrer kroppsholdningen din

Både estetisk og når det kommer til helsen din, vil den generelle forbedringen være synlig etter et par måneder. Fordi CrossFit hovedsakelig består av høyintensiv intervalltrening, fortsetter fettforbrenningen selv etter treningen er over. Økningen i muskelmasse (selv om den ikke er så spektakulær som man oppnår på et vanlig treningssenter) er mager og funksjonell.

CrossFit

Bedre livskvalitet

Noen av fordelene med CrossFit kan overraske deg fordi de har lite å gjøre med prestasjonen på treningssenteret. Faktisk er de fleste bevegelsene du lærer innen CrossFit «funksjonelle». Dette betyr at du trener muskler du bruker i hverdagen når du gjør hverdagslige bevegelser. Hopping, knebøy eller å løfte en vektstang fra bakken er alle bevegelser vi bruker daglig.

 

Når vi reiser oss fra sofaen eller bærer en bag, gjennomfører vi de samme øvelsene som vi trener i boksen. Du vil derfor føle deg smidigere og sterkere i hverdagen. Gi CrossFit et forsøk og se hvordan din generelle helse blir bedre!

  • Feito Y, Heinrich KM, Butcher SJ, Poston WSC. High-Intensity Functional Training (HIFT): Definition and Research Implications for Improved Fitness. Sport (Basel, Switzerland) [Internet]. 2018 Aug 7 [cited 2019 Aug 5];6(3). Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30087252
  • Claudino JG, Gabbett TJ, Bourgeois F, Souza H de S, Miranda RC, Mezêncio B, et al. CrossFit Overview: Systematic Review and Meta-analysis. Sport Med – Open [Internet]. 2018 Dec 26 [cited 2019 Aug 5];4(1):11. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29484512
  • Maté-Muñoz JL, Lougedo JH, Barba M, Cañuelo-Márquez AM, Guodemar-Pérez J, García-Fernández P, et al. Cardiometabolic and Muscular Fatigue Responses to Different CrossFit® Workouts. J Sports Sci Med [Internet]. 2018 Dec [cited 2019 Aug 5];17(4):668–79. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30479537