Grunner til at du bør unngå overtrening

25 mars, 2019
Overtrening er det øyeblikket det ikke lenger er sunt når du trener eller praktisere sport. Noen av konsekvensene av overtrening er skader, muskelspenninger og betennelser, og er noe du bør unngå.

Fysisk trening er utvilsomt viktig for en sunn kropp. I tillegg til å tone musklene senker det også blodtrykket, øker hjertefunksjonen, øker selvtilliten og forbedrer langtidshukommelsen. Men som med alt annet i livet, du bør unngå å overdrive, og dette inkluderer treningsrutiner i treningsstudioet eller hjemme.

Overtrening eller overdreven trening er skadelig for kroppen, det kan forårsake ubalanser. Det er ofte tilfeller hvor folk blir besatt av trening og de tar ikke tilstrekkelige pauser mellom treningsøktene.

Konsekvenser av overtrening på treningsstudioet

Overdreven trening, og bli avhengige av trening, er vanlig blant nybegynnere som utfører høye intensitetsøvelser. Dette er også ofte tilfelle for treningsveteraner som allerede er besatt med trening. Det er veldig viktig å lytte til kroppen din og få nok hvile etter treningsrutinene.

Trøtt eter trening.

En annen konsekvens av overtrening er tretthet i sentralnervesystemet. For å utføre hver øvelse eller bevegelse sender hjernen en kommando til muskelen. Vanen med overtrening med rutiner på treningsstudioet kan føre til en nedgang i kommunikasjon fra hjernen til muskelen.

Videre kan overtrening føre til mangel på næringsstoffer i kroppen. Hver person må konsumere sitt nødvendige daglige kaloriinntak. Du bør huske på dette for å få næringsstoffene som kroppen har behov for, og for å hjelpe til med å få kroppen til å slappe av igjen.

Mat er kroppens drivstoff og avgjørende for å opprettholde alle treningsrutinene. For eksempel, hvis vi ikke får de nødvendige proteinene kan vi få mangel på aminosyrer. Aminosyrer er svært viktige for muskelregenerering.

Tips for å unngå overtrening og tretthet

Når det gjelder trening, er det svært viktig å ta visse hensyn for å unngå symptomer på overtrening eller tretthet. En av de viktigste tipsene er at du bør planlegge treningen. Denne metoden er veldig nyttig når man vurderer evnen til hver idrettsutøver. Derfor er det nødvendig å planlegge treningsdager og hviledager.

Vi anbefaler også å starte sakte med treningen, og over tid øke intensiteten gradvis. Det er en god ide å ha et intelligent og samvittighetsfullt program for å unngå overtrening på treningsstudioet.

Du bør organisere treningsplan.

I tillegg, for å unngå tretthet er en god natts søvn avgjørende. Under hvileprosessen opplever kroppen gjenoppretting og hvile. Hvis vi ikke får nok søvn kan hormonene bli negativt påvirket.

Det er viktig å vite antall kalorier, proteiner og karbohydrater som kroppen din trenger for å utføre visse rutiner. God ernæring vil hjelpe, som vil inkludere kosttilskudd i dietten.

En god anbefaling for alle som trener er å lære å lytte til kroppen sin. Når noe er galt viser kroppen ulike symptomer, som tretthet eller søvnløshet. I dette tilfellet må vi stoppe, reflektere og gjennomgå treningsrutinene, som nevnt ovenfor.

Hvordan du bør behandle overtrening og tretthet

Når kroppen opplever tretthet eller overtrening bør du ta deg tid til å hvile og gjenopprette. Tilstrekkelig hydrering er også viktig. Sportsmassasje kan lindre symptomene på overtrening, og de hjelper også med å slappe av kropp og sinn.

En endelig anbefaling før du begynner en krevende treningsrutine er å besøke legen for en generell kontroll. Det er også en god ide å søke veiledning fra en profesjonell idrettsutøver for å hjelpe deg med å planlegge rutinene dine og gi deg råd.

Akkurat som med enhver form for fysisk aktivitet bør rutiner i treningsstudioet utføres på en progressiv måte. Nybegynnere må tilpasse treningsprogrammer til deres kropp og evne.

«Smerte er midlertidig, ære varer evig.»