Øvelser som ikke bør mangle når du trener brystet

26 august, 2019
En av hovedmålene til mange menn og kvinner som trener, er å trene brystet og styrke musklene i dette området. Vi skal nå fortelle deg om noen øvelser som ikke bør mangle fra treningen din hvis du ønsker å oppnå dette.

Å trene brystet er en av de mest nødvendige rutinene for menn under en treningsøkt. Dette er et området som mottar mye oppmerksomhet og som krever innsats. Dette er også et av de områdene man først legger merke til.

I tillegg til dette, er brystmusklene en av de største og sterkeste muskelgruppene i kroppen. Lær mer om hvilke øvelser som ikke bør mangle når du trener brystet i denne artikkelen.

Dette området krever standhaftighet og innsats for å bli trent. For å få til dette, finnes det en stor variasjon av ulike øvelser du kan gjøre. Når det er sagt, vil noen øvelser være mer effektive enn andre når tiden er inne for å bygge muskelmasse og øke volumet av brystet ditt.

Samtidig er det viktig at man tar høyde for at man er nødt til å jobbe med ulike soner. Blant disse kan vi nevne midten av brystet, det øvre brystet og det nedre brystet. Vi vil nå vise deg noen øvelser som du bør inkludere når du trener brystet.

De beste øvelsene for å trene brystet

Benkpress: en øvelse som aldri kan mangle

Benkpress er en klassiker innenfor øvelser som trener brystmusklene. Dette er også en av de mest komplette øvelsene. Denne har ulike modaliteter avhengig av hvilket området du ønsker å trene. Med denne øvelsen kan man definere og styrke denne muskelgruppen gjennom å løfte vekter.

Ved horisontal benkpress vil man utføre øvelsene mens man ligger horisontalt på ryggen på en vektbenk. Sørg for at hele ryggen din berører benken. Løft en vektstang med ønskelig vekt. Press den vekk fra brystet og løft den helt til armene dine er strake. Utfør denne øvelsen så mange ganger du klarer.

Hvor mye vekt og antallet repetisjoner vil variere ut i fra hvilken fysisk tilstand man befinner seg i. Dette vil også avhenge av treningsnivået og behovene til hver enkelt person. Denne øvelsen hjelper deg med å trene den midtre delen av brystet.

Sittende benkpress er så og si samme øvelse. Forskjellen med denne øvelsen er at her vil selve benken skrå noe oppover. Når man utfører denne øvelsen vil man trene den øvre delen av brystet.

Den tredje varianten av benkpress gjennomføres på en benk som skrår litt nedover. Ved å gjennomføre denne øvelsen vil du trene den nedre delen av brystet.

Mann trener brystet med vektstang.

Benkpress med manualer er en utmerket øvelse for å trene brystet

Benkpress med manualer er en annen kjent øvelse for å trene brystet. For å gjennomføre denne øvelsen vil man også trenge en vektbenk. I tillegg til dette vil man trenge to manualer. Startposisjonen vil være å ligge på ryggen med armene utstrakt foran deg. Albuene dine bør være noe bøyd.

Fra denne startposisjonen skal du åpne armene dine til siden helt til de er utstrakte. Dette skal være i samme høyde som brystet ditt. Før deretter armene dine tilbake til startposisjonen mens du strammer brystmusklene dine. Ved å gjennomføre denne øvelsen, vil man jobbe med den midtre delen av brystet.

Når man gjennomfører denne øvelsen bør man passe på så man ikke åpner armene for mye. Slik vil man unngå at treningen går til skuldrene i stedet for brystet. Hvis dette skjer, er det en fare for at man lettere vil skade seg. I tillegg vil man ikke oppnå de ønskede resultatene.

Armhevinger er en annen god øvelse når du trener brystet

Armhevinger er en annen øvelse som ikke bør mangle når du trener brystet. Dette er en enkel øvelse, og man vil ikke trenge noe slags utstyr. Denne øvelsen er i tillegg svært effektiv. For å gjennomføre denne øvelsen er det nødvendig at du legger deg ned på magen. Støtt hendene dine i gulvet på høyde med brystet.

Samtidig som du bruker føttene dine som en ekstra støtte, skal du løfte hele kroppen helt til armene dine er helt utstrakte. Denne øvelsen har en fordel i forhold til øvelsene hvor man bruker vekter. Den lar deg jobbe med brystmusklene uten at du legger press på den øvre delen av ryggen din.

Man kan utføre denne øvelsen på ulike måter, avhengig av hvilke områder av brystet du ønsker å trene. I tillegg til brystet vil armhevinger også styrke tricepsene, magen og rumpa. 

Svømming bør ikke mangle når du trener brystet

Svømming er en utmerket aerob trening som hjelper deg å forbrenne kalorier samt øke metabolismen. Samtidig er dette et utmerket valg for personer som ønsker å bli kvitt fett eller som ikke ønsker å legge på seg. Når det er sagt, vil svømming trene brystmusklene dine mer intenst.

Personer svømmer crawl i svømmebasseng.

For å styrke og definere denne delen av kroppen, er det nødvendig at man hovedsakelig svømmer med teknikken kalt crawl. Det anbefales at man utfører korte og raske serier hvis man ønsker å øke muskelmassen. Hvis du ønsker å forbrenne fett derimot er langsomme og mykere serier bedre.

Svømming vil også hjelpe deg med å unngå smerter og skader som kan oppstå ved øvelser der man løfter vekter. Svømming er en av de mest komplette treningsformene.

Som du kanskje har lagt merke til, finnes det en rekke alternativer når du ønsker å trene brystet, Det er opp til hver enkelt idrettsutøver og treneren deres å velge de mest passende øvelsene for å trene brystet. Hver enkelt må også tilpasse øvelsene til eget nivå. Uansett tilfelle, er det mest tilrådelig å varme opp før trening og tøye ut når man er ferdig.